بیانیه ها

روز جهانی دختران

 

دانلود به صورت پی دی اف

بیانیه شورای ملی ایران روز منع دختران_Page_1
بیانیه شورای ملی ایران روز منع دختران_Page_2

بیانیه شورای ملی ایران

«روز جهانی دختران»

در نوزدهم دسامبر سال ٢٠١١ میلادی طی قطعنامه ۱۷۰/۶۶ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز ١١  اکتبر هر سال به عنوان «روز جهانی کودکان دختر» نامیده و تعیین شد. طی این قطعنامه حقوق دختران و چالش‌هایی که آنان در سراسر جهان با آن روبرو هستند به رسمیت شناخته شد.

در به رسمیت شناختن این روز توسط سازمان ملل متحد واقعیت‌هایی نظیر توانمندسازی و تسهیل سرمایه‌گذاری برای دختران به جهت رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف توسعه هزاره از جمله ریشه‌کن کردن فقر و جلوگیری از انتقال وراثتی انواع فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، فقر تربیتی و … از نسلی به نسل دیگر در دختران، حذف خشونت، محرومیت و تبعیض و در نهایت رسیدن به توسعه‌ای پایدار و نتایجی عادلانه برای دختران با چشم انداز سال ۲۰۳۰ دیده شده و به تصویب رسیده است.

از ابتدای تصویب این قطعنامه در سال ٢٠١١، سازمان ملل متحد هر روز را تحت عنوانی مشخص نام‌گذاری کرده است. برای روز جهانی دختر در سال ۲۰۱۲ عنوان «زندگی من، حق من، نه به ازدواج کودکان» برای سال ۲۰۱۳ عنوان «نوآوری به جهت تحصیل دختران» برای سال ٢٠١۴ عنوان «توانمندسازی دختران نوجوان پایانی بر چرخه خشونت» و در نهایت برای سال ۲۰۱۵ عنوان «چشم‌انداز سال ٢٠٣٠، دختران نوجوان قدرتمند» را انتخاب و تعیین کرده است.

«شورای ملی ایران» باور دارد در سرزمین پر مهر ایران و تحت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، زنان از مجموعه حقوق اولیه خود محروم هستند و بعنوان شهروند درجه دوم به آنان نگاه می‌شود و در این میان کودکان دختر با موقعیتی ناگوارتر روبرو هستند، شرایط تحصیل، وجود تبعیض‌های رفتاری و تربیتی، نبود آزادی انتخاب برای نوع شغل و اهداف آینده، تبعیض در انتخاب رشته‌های تحصیلی در دانشگاه، محدودیت در ارتباط با جنس مخالف و به تبع آن محدودیت در انتخاب

همسر و … از جمله مواردی هستند که شورای ملی را بر آن می‌دارد طی بیانیه‌های مختلف به شرایط اسفناک دختران ایران زمین بپردازد.

«شورای ملی ایران» دختران هموطن را از پایه‌های اساسی و تاثیرگذار دستیابی به آینده‌ای پویا و موفق برای این سرزمین و مردم آن می‌داند و همگام با سازمان ملل متحد موارد ذیل را دارای اهمیت و از اهداف خود و حق مسلم دختران ایران می‌داند.

  • سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش با کیفیت بهینه و آموزش مهارت‌های لازم و دسترسی به فناوری و پیگیری و پی‌ریزی طرح‌هایی به جهت افزایش توان یادگیری در دختران که بتواند آنان را برای زندگی، شغل و رهبری خود و جامعه در آینده بیش از پیش آماده سازد.
  • سرمایه‌گذاری در بهداشت و تغذیه مناسب، مدیریت بهداشت در سنین بلوغ، و هدایت و آموزش علمی دختران در رابطه با بهداشت جنسی و امور مربوط به دوران بارداری.
  • ترویج منع هرگونه خشونت جسمی، فیزیکی، روحی، روانی و جنسی در رابطه با دختران.
  • ترغیب دختران به حضوری موثر در جوامع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و افزایش امکان خلاقیت و رشد استعداد در آنان
  • اتخاذ سیاست‌های کاربردی و عملی در رابطه با منع ختنه دختران.
  • وضع قوانینی در حمایت از دختران نوجوان از کار افتاده، آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده و همینطور دخترانی که قربانی قاچاق و بهره کشی جنسی شده اند.

«شورای ملی ایران» باورمند است که می‌بایست تحت تعهدی همه‌گیر و اجتماعی شرایط را برای رشد مثبت استعدادها و توانمندی‌های دختران ایران زمین مهیا ساخت تا آنان با تلاش هر چه بیشتر خود، جامعه را بسوی برقراری اصول و قواعدی بدور از هرگونه نابرابری جنسیتی پیش ببرند. همانگونه که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم که دختران ایرانی با توجه به محدودیت‌های گوناگون از جمله محدودیت‌های پوششی و حجاب، در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش، توان خود را متجلی ساخته و مظلومانه با تلاشی مضاعف در حال اثبات خود به طبقه متحجر و تاریک‌اندیش حاکم در نظام جمهوری اسلامی می‌باشند.

 

«شورای ملی ایران» آینده را از آن دختران موفق ایران زمین می‌داند، دخترانی که دوشادوش پسران هم‌وطن خود مترصد فرصتی هستند تا رویای ایرانی موفق و آزاد و مردمسالار را محقق سازند.

پاینده باد ایران آزاد و برابر برای همه ایرانیان