اخرین مطالب بیانیه ها سایر

محکومیت نقش جمهوری اسلامی در ترور ناموفق سلمان رشدی خالق رمان آیات شیطانی

در پی اقدام به قتل وحشیانه ی سلمان رشدی، نویسنده ی بزرگ دوران معاصر، در موسسه ی چتاکوآرا، خانواده ی جهانی اهل اندیشه، قلم، آزادی و حقوق بشر دگربار آزرده خاطر گشتند. شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد، مراتب همدردی خود را در این مبارزه ی جهانی برای پاسداشت از آزادی اندیشه، بیان و حقوق بشر ابراز نموده و اعتراض خود را نسبت به این حرکت شنیع و غیرانسانی اعلام می دارد.

روح اله خمینی، برای خروج از بحران فاجعه بار باقی مانده از جنگ هشت ساله، در یک فرصت طلبی سیاسی، برعلیه سلمان رشدی، خالق رمان و همچنین ناشرین و مترجمان «آیات شیطانی»، در۱۴ فوریه ی ۱۹۸۹ فتوای قتل آنها را صادر کرد. خمینی در فتوای خود افزون بر سلمان رشدی، خواستار قتل همه ی «ناشرین مطلع از محتوای» رمان «آیات شیطانی» شد و از «مسلمانان غیور» خواست «در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام» کنند. فتوایی که سبب قدرت گرفتن اسلام گرایان رادیکال در جهان گشت و به یک فاجعه حقوق بشری تبدیل شد.

شوربختانه، پرونده های بسیاری همچون پرونده ی ترور زنده یاد فریدون فرخ زاد، هنرمند منتقد ایرانی در کشور آلمان و اقدام به ترور رافی خاچاطوریان، هنرپیشه و مجری تلویزیونی منتقد در آمریکا پس از گذشت ده ها سال باز مانده است. در ماجرای ترور میکونوس در شهریور ۱۳۷۱ در شهر برلین که موجب کشته شدن چهارنفر از کنشگران سیاسی ایرانی شد، به دلایل مصالح ملی آلمان از گشایش پرونده علیه خامنه‌ای و رفسنجانی و ولایتی چشم‌پوشی گردید. روزنامه نگار روح اله زم پناهنده ی سیاسی در فرانسه، از طریق کشور عراق توسط سپاه ربوده شد و بدون دادگاه عادلانه اعدام شد و  به زودی از سوی نهادهای امنیتی-قضایی کشورهای دمکراتیک به دلایل سیاسی به دست فراموشی سپرده شد.

چندی پس از دستگیری یک فرد مسلح در برابر منزل مسکونی مسیح علی نژاد در نیویورک توسط اف بی آی، تهدید و ایجاد ارعاب جمهوری اسلامی در برابر نویسندگان، روزنامه نگاران و کنشگران مدنی و سیاسی ایرانی تبار در آمریکا و اروپا، آزار و اذیت خانواده های آن ها در داخل کشور، شاهد اقدام به ترور سلمان رشدی توسط هادی مطر، از اعضای حزب الله و یکی از مریدان قاسم سلیمانی بودیم.

پس از حمله به سلمان رشدی، روزنامه ی کیهان، که زیر نظر نماینده ی منصوب رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در گزارشی با موضوع حمله به سلمان رشدی، مقامات سیاسی آمریکا، دونالد ترامپ، مایک پمپئو و مارک اسپر را تهدید به مرگ می کند.

این رخداد شنیع که همه ی ما را آزرده است، فراتر از هر جناح سیاسی که باشیم، به ما یادآور می شود، تا چه اندازه آزادی بیان، مقدس ترین آزادی ها است و چگونه خود، بنیان و اساس دیگر ارزش های آزادی و ضامن صلح و اراده ی ملت ها ست.

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد، از دولت آمریکا و طرف مذاکره کننده با جمهوری اسلامی می خواهد، در پای میز مذاکرات هسته ای، از مماشات با حکومت تروریستی جمهوری اسلامی اجتناب کند و نسبت به رفتارهای این حکومت در برابر شهروندان ایرانی به ویژه زنان و دگراندیشان، تهدید و قتل نویسندگان، روزنامه نگاران، کنشگران سیاسی و مدنی و مقامات دولتی آمریکایی، برخوردی قاطع و شایسته شود.

زنده باد آزادی

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد