اخرین مطالب بیانیه ها

نامه به وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو برای متوقف کردن ایپدمی ویروس کرونا COVID-19 در ایران

۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ۲۸ فوریه ۲۰۱۹

عالیجناب پومپئو

وزیر أمور خارجه ایالات متحده آمریکا

 
درحالیکه خبر شیوع ویروس کرونا در خبرگزاری های جهانی منتشر شد، بسیاری به این خبر ویروس کرونا در ایران حساس شده بودند و تعدادی از شهروند خبرنگاران از ایران، خبر از کشته شدن نزدیکان خود به دلیل عفونت ریوی می دادند.

 
تا این که در حواشی انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی، به دستور مقامات حکومت جمهوری اسلامی، خبر بیماران مبتلا به کرونا خبررسانی نمی شود. تا اینکه یکی از نزدیکان یک مستوفی موفق به اطلاع رسانی می شود. بستگان و نزدیکان افرادی که جان خود را نه فقط به دلیل ابتلا به کرونا که بیشتر به دلیل نبود خدمات پزشکی از دست داده اند، تهدید شده و اخطار می گیرند که حق خبررسانی به رسانه ها را ندارند و باید ساکت بمانند.
 
در نبود ازادی بیان و عدم شفافیت در ایران تعداد بیشماری به ویروس کرونا دچار شده اند. متاسفانه به دلیل نبودن رسانه های ازاد و کنترل مطبوعات توسط نیروهای دولتی، امنیتی و سپاه، این فاجعه دیر اطلاع رسانی شد و نه تنها دیگر برای جلوگیری از این فاجعه انسانی دیر شد که برای مدیریت این بحران نیز توسط دولت و وزارت بهداشت چاره ای جدی اندیشیده نشد.


در بیشتر کشورهای جهان، پروازها به چین و یا از چین کنترل شد. اما در ایران، شرکت هواپیمایی ماهان که خود در لیست تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار داشت، نه تنها به پروازهای خود ادامه می دهد بلکه از این فرصت استفاده می کند و پروازهای خود را بیشتر می کند. همه این ها پیامد تخلفات جدی و بی توجهی به پروتکل های سازمان جهانی بهداشت (WHO) و از بین رفتن جان بسیاری از ایرانیان و مسافرین در ایران شده است.

همانطور که شما خود به خوبی آگاه هستید، در ایران جنگ خاموشی برعلیه مردم ایران برپاست. در این جا باید خاطر نشان کنم که بسیاری از کنشگران سیاسی، مدنی، عقیدتی و حقوق بشر و همچنین حقوقدانان و معترضین در زندان ها هستند. جایی که امکان ابتلا به ویروس کرونا بسیار بالا هست. زندگی زندانیان سیاسی در خطر جدی است.


مردم ستمدیده ایران بی پناه و در گروگان حکومتی انسان ستیز هستند. مردم ایران را تنها نگذارید. امروز مردم ایران نیاز دارند تا در کنار انها باشید و از آنها پشتیبانی کنید.


در این شرایط اضطراری، ما از آن مقام عالی درخواست داریم تا برای کمک و مساعدت به مردم ایران و اعزام خدمات پزشکی و درمانی به ایران توسط نهادهای مربوطه همانند سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و صلیب سرخ اقدامات فوری انجام شود. 


 ما از شما برای کمک و توجه ویژه ای که به این موضوع فوری بشری دارید، سپاسگزاریم.


با احترام

نازیلا گلستان

نماینده ویژه حقوق بشر

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد

نسخه اصلی نامه به انگلیسی روی تصویر زیر بروید


———————————————————————
رونوشت:

عالیجناب آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد

عالیجناب زاید راد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

جناب بریان هوک، نماینده ویژه آمریکا درارتباط با ایران

دکتر تدروس آدهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت

جناب پیتر مرور، رییس صلیب سرخ جهانی

جناب جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد

جناب سلیل شلتی، دبیرکل سازمان عفو بین الملل

در این چه می گذرد

بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد در روزهایی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی بودند پروازهای هواپیمایی ماهان به چین و بالعکس متوقف شده، این پروازها از تهران به چهار شهر چین مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شده است

 
هواپیمایی ماهان به مدیریت حمید عرب نژاد، روز پنجم اسفند در یک پست اینستاگرامی برای «تنویر افکار عمومی» نوشته که آخرین پروازهایش به چین در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن انجام شده است. به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.

 
با این حال بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند، همچنان به چهار شهر پکن، شانگهای، گوانجو و شنژن به صورت رفت‌وبرگشت پرواز داشته است. این شرکت در این فاصله دستکم ۵۵ پرواز به صورت رفت‌وبرگشت با چین انجام داده است.


با حضور ۷۰۰ طلبه چینی در قم، بیماری کرونا اینچنین از شهر قم اغاز شد و علت آمار بالای مرگ‌ومیر کرونا در ایران از حوزه علمیه شروع شد. خبری که رسانه های حکومتی تلاش کردند تا ان را پنهان کنند.

 
به گفته محمد حسین آیتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمان و دوره کمون این بیماری بین ۱۴ تا ۲۰ روز است و احتمال زیاد بسیاری از افراد این ویروس را مبتلا می شوند اما به دلیل سیستم ایمنی قوی که دارند، هیچگونه علائمی ندارند اما این افراد می توانند ناقل بیماری باشند. آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده است.

 
به گفته شهروندخبرنگاری از شمال ایران: داروخونه ها می گویند وزارت بهداشت گفته است که مراکز بهداشت هر شهر ژل ضد عفونی کننده و الکل و… پخش میکند. من به مرکز بهداشت شهرم مراجعه کردم و انها به من گفتند داروخانه ها دروغ می گویند و اصلا وزارت بهداشت همچین چیزی ابلاغ نکرده است. اینها همان هایی هستند که مدعی هستند می خواهند کاخ سفید آمریکا را به حسینیه تبدیل کنند.


محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعتراف کرد که کیتهای تشخیصی تنها یک هفته‌ است که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است!


در حال حاضر بسیاری از مردم احساس ناامنیتی می کنند، کارگران در کارخانه ها و خوابگاه هایی که استفاده می کنند، با خطر انتقال ویروس کرونا به یکدیگر مواجه هستند، کارگران پارس جنوبی در شبکه های اجتماعی نوشته اند که «اینجا همه چیز جمعی است حتی خوابگاه‌ها و وضعیت نگران‌کننده است. وسایل بهداشتی خیلی کم است. ظاهرا جلساتی گذاشته‌اند که بسته های بهداشتی به پرسنل داده شود. اما احتمالاً این بسته‌ها به همه‌ کارگران داده نخواهد شد. برخی پیمانکاران سطح بالاتر، به کارگران این تجهیزات را می‌دهند ولی پیمانکاران سطح پایین، احتمالا این بسته‌های بهداشتی را به کارگران خود نخواهند داد.» کارگران عسلویه در ارتباط با احتمال مبتلا شدن کارگران عسلویه و کنگان به کرونا گفتند: «شایعاتی وجود دارد که سه، چهار نفر از کارگران عسلویه در بیمارستان، بستری و قرنطینه شده‌اند.»
نمونه دیگر کارکنان شرکت ایران خودرو که اعتراض خود را برایمان نوشتند: بدون هیچ پیشکیری و رعایت نکات بهداشتی چندهزار نفر در این مجموعه مشغول بکار هستند. پرستار دیگری نوشته است که باردار است و به وی اجازه مرخصی نداده اند این درحالی است که خود بیمارستان ها به دلیل نبود امکانات بهداشتی مرکز انتقال ویروس کرونا هستند.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در حاشیۀ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند… تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است. در طول این مدت ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده‌اند. جواب آزمایش دو تن از کودکان نیز مثبت اعلام شده است. دولت به دنبال این است که اخبار را منتشر نکند تا مردم استرس نداشته باشند. درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.» 
جهان آزاد نباید به رفتار تمامیت خواه جمهوری اسلامی بی تفاوت بماند. پنهان کاری خبر اشاعه ویروس کرونا در ایران، تعدد پروازهای ماهان بین چین و ایران، تا جایی که این ویروس توسط برخی به کشورهای دیگر ارسال می شود. مقامات عراق اولین مبتلا به کرونا را در این کشور که یک «طلبه ایرانی» است را تایید کردند.


وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که یک طلبه ایرانی در قرنطینه است. رویترز گزارش داد که به جزء عراق، کویت و بحرین هم اولین مبتلایان خود به کرونا را گزارش دادند که همگی آن‌ها از ایران وارد شده بودند. کویت ۳ مبتلا به کرونا را در بین ۷۰۰ نفر که از مشهد به این کشور بازگشته‌اند، شناسایی کرده است. بحرین نیز ابتلای یک شهروند خود به کرونا پس از بازگشتش از ایران را تایید کرد. همه این موارد تخلفات سنگینی است که نشان جنایت جمهوری اسلامی بر علیه بشریت است.


پس ازآن که ایالات متحده، اعلام کرد: « درباره پنهان کردن اطلاعات مهم توسط رژیم ایران عمیقا نگران است» حسن روحانی به مردم این اطمینان را داد که در مورد میزان شیوع ویروس کرونا شفاف است. وی دشمنان را متهم کرد که در تلاش هستند تا از ویروس کرونا Covid-19 برای القاء “ترس” در مردم استفاده کنند. وی گفت: “نباید ویروس کرونا به سلاح دشمنان تبدیل شود و کار و تولید را در کشور متوقف کنند.”
خبرگزاری ایسنا بعداً گزارش داد که رئیس واحد پلیس سایبری ایران، وحید مجید، از دستگیری ۲۴ نفر که مظنون به “مأمور شایعه” در مورد شیوع این کشور بودند ، خبر داده بود.


گزارشگران بدون مرز به ایران هشدار داد: « احترام به حق عموم مردم برای گزارش دهی کامل، مستقل، متنوع و با کیفیت، مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر، بهترین راه برای پشتیبانی از مردم و مبارزه با شایعات است. پنهان کردن اطلاعات می تواند سبب کشته شدن مردم شود.»
مقامات مذهبی نیز در برابر لغو نماز جمعه تا پنجشنبه مقاومت کردند و گفتند که آنها نماز را با “اقدامات پیشگیرانه” برگزار می کنند اما در نهایت اعلام کردند که این نمازجمعه در ۲۳ مرکز استان از ۳۱ شهر از جمله تهران، قم و مشهد لغو می شود. تصمیم به ابطال نماز در شهرهای کوچکتر به فرمانداران و مقامات بهداشت ارجاع شده است.
کامل به نظر می رسد که هرج و مرج در مدیریت شیوع Coronavirus در کشور حاکم است. مقامات مختلف دولتی اظهارات متناقضی را بیان می کنند و به نظر می رسد، در برخی موارد، مقامات بهداشتی برای عادی نشان دادن شرایط تحت فشار سایر نهادهای دولتی و مذهبی قرار دارند.


علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران پیام ویدئویی ضبط شده در مورد بحران ویروس کورونا را در وب سایت خود در تاریخ ۲۷ فوریه منتشر کرد. با این حال، خامنه ای در بیانیه کوتاه خود فقط از مسئولان و کارمندان مراقبت های بهداشتی تشکر کرد و هیچ گونه اظهار نظری درباره میزان شیوع این بیماری یا تلاش های دولت برای مهار این ویروس در سراسر کشور نکرد. 


منبع گزارش: رادیو فردا، بی بی سی، شهروند خبرنگاران از ایران