اخرین مطالب نامه ها

پس از رویداد ناگوار خودسوزی سحر خدایاری، #دختر_آبی، نازیلا گلستان، نماینده ویژه شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد در یک نامه فوری خطاب به آقای جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال، خواستار برخورد جدی وقاطعانه فیفا نسبت به «آپارتاید جنسیتی» در فوتبال ایران شد.

در این نامه امده است: « ایران تنها کشوری است که ورود زنان به ورزشگاه ها ممنوع است. مدتی کوتاه پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، ورود زنان به ورزشگاه ها برای تماشای تیم های فوتبال مردانه ممنوع شد. این رفتار جمهوری اسلامی نقض آشکار اساسنامه ها و قوانین انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال است. همچنان که درعنوان ماده چهار اساسنامه فیفا عدم تبعیض ، برابری جنسیتی و موضع گیری در برابر نژادپرستی قید شده است.

ایران در طی چهاردهه گذشته به رغم اساسنامه های فیفا از پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها خودداری کرده است. همچنین قوانین شریعت مانع سفر ورزشکاران زن به تنهایی و یا برخورداری از حقوق برابر و وضعیت برابر در دادگاه ها می شود. هر سال تعدادی از زنان تنها به جرم ورود به ورزشگاه ها برای تماشای فوتبال مردان بازداشت و دستگیر می شوند.

در پایان نامه، شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد با اشاره به این که همه نهادها از جمله فیفا در طی سال های طولانی چشم هایشان را بر رفتارهای تبعیض آمیز جمهوری اسلامی بسته اند، از فیفا با توجه به فوریت و حساسیت موضوع درخواست کرده است تا از مبارزه زنان ایران با «آپارتاید جنسیتی» پشتیبانی کرده و با برخورد جدی وقاطعانه فوتبال ایران را تعلیق اعلام کند.