اخرین مطالب بیانیه ها

نسرین ستوده ازاد باید گردد

۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۷

۱۳ مارس ۲۰۱۹

قانونمندی، دادگری، عدالت و در معنای گسترده تر، پیشرفت و آزادی کشورها رابطه مستقیمی با وکالت و امکان دفاع دادگرانه عادلانه برای همه شهروندان دارد. وضعیت وکلا، میزان مراجعه مردم به وکیل و همچنین امنیت شغلی و صنفی وکلا در دفاع از شهروندان نه تنها تصویری شفاف از اجرای عدالت ارائه می دهد، بلکه از منظری دیگر، نشان دهنده توسعه سیاسی و فرهنگی کشورها است.

ساختار دادگستری ایران پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران، از قضاوت عرفی به قضاوت شرعی سیر قهقرایی به پیش از دوران مشروطیت داشت. در طی چهل سال گذشته، بازداشت مستمر وکلا به بهانه های مختلف، تقریبا به امری عادی در جمهوری اسلامی تبدیل شده است. اغلب وکلای زندانی، از سابقه وکالت متهمان سرشناس سیاسی و حقوق بشری برخوردار هستند و یا خود در زمینه های دفاع از حقوق شهروندی فعالیت می کنند. بازداشت شمار چشمگیری از وکلا و مدافعین حقوق بشر همچنان عبدالفتاح سلطانی، محمد دادخواه، محمد نجفی، امیرسالار داوودی، نرگس محمدی، مسعود جوادیه، آرش کیخسروی، مصطفی دانشجو، پیام درافشان، فرخ فروزان، هدی عمید و … نشان از رفتار توتالیتر حکومتی است که هرگونه خدمات دفاعی مناسب را از شهروندان ایرانی در دادگاه های منصفانه سلب می کند.

در هفته ای که گذشت نسرین ستوده، وکیل شجاع و مدافع حقوق بشر، به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. بانوی وکیل شجاع ایرانی که حتی یک روز هم نباید در زندان باشد. نسرین ستوده همواره در دفاع از حقوق شهروندان ایرانی در تلاش بوده است. او تنها برای دریافت اجازه ادامه کار وکالت روزها جلوی درب ورودی کانون وکلای دادگستری تحصن کرد و در پاسخ همه این تلاش ها بی دادگاه های جمهوری اسلامی، او را مجرم خطاب می کنند. این درحالی است که جامعه جهانی سکوت نمی کند، اتحادیه اروپا، حکم جدید زندان علیه نسرین ستوده، برنده جایزه های بین المللی قلم سوئد، آمریکا و جایزه نوبل صلح اروپا «ساخاروف» را محکوم کرده و از قوه قضائیه ایران خواسته است تا «در اولین فرصت» در تصمیم خود «تجدیدنظر» کند.

اما تراژدی که در ایران جاری است این است که محکومان و متهمان بسیاری همچون دختران خیابان انقلاب که نسرین ستوده وکالت آنها را بر عهده گرفته نیز جرمی مرتکب نشده اند و فقط بدنبال حقوق اساسی خود، همانا حق انتخاب پوشش، حق برابری و حق زیستن هستند، که حکومت توتالیتر جمهوری اسلامی از نیمی از جمعیت ایران، آن را به خشونت آمیزترین اشکال ممکن در قانون و در عرف سلب کرده است.

گلرخ ایرایی بواسطه نوشته هایی که در دفترش و در خانه بوده و هیچ کجا منتشر نشده و آتنا دائمی به دلیل دفاع از حقوق کودکان و حق طلبی زندانی می شوند. تعدادی که کمتر شناخته شده هستند در سیاه چال های نظام کشته و یا خودکشی می شوند.

این روزها صحبت انتصاب رییسی بر مسند قوه قضاییه است. شخصی که صاحب پرونده ای سیاه و تاریک است، حال او قدرت عدالت ناداشته جمهوری اسلامی را در دست دارد، جایگاهی که نیازی به پاسخگویی در برابر مسئولیت هایش ندارد، بی رحم و وابسته به مخوف ترین بخش های نظام جمهوری اسلامی. همزمان با شروع کار او حکم بهت آور نسرین ستوده صادر شد. پیامی صریح و روشن به همه جهانیان که این نظام نه تنها قصد اصلاح ساختارش ندارد بلکه به مهره هایی همچون رییسی که عامل کشتار دسته جمعی زندانیان هستند دوباره تصمیم دارد فضا و میدان بدهد.

هم میهنان گرامی،

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد از همگان دعوت می کند که در دفاع از نسرین ستوده هم سو و هم صدا آزادی بدون قید و شرط او را فریاد زنیم. ما می توانیم و می بایست پیامی را به این نظام سراسر تباهی و فساد مخابره کنیم، مقام های مسئول در جمهوری اسلامی باید بدانند که چنین روا کردن با کنشگران اجتماعی و حقوق بشر و صدور چنین احکام بدوی و خارج از عرف و اصولی تنها یک پیام می تواند برای انها داشته باشد آن چیزی نیست جز اینکه در دادگاه ها منصفانه، در آینده ای نه چندان دور، برای چنین بی پروایی و رذالتی، عدول از هر مرز و محدوده ای پاسخگوی ملت ایران خواهند بود و بزودی مردم ایران عدالت را از ستمگران باز خواهد ستاند.

پاینده ایران

شورای ملی ایران برای انتخابات ازاد