اخرین مطالب بیانیه ها پیام ها

هشتم مارس، روز جهانی زن: نه به کودک همسری

هشتم مارس، روز جهانی زن را پشت سر می گذاریم،‌در حالی که همه زنان و مردان آزادیخواه یک صدا برای برابری جنسیتی هم سو و هم صدا هستند، دختربچه ها بیشتر از پیش، هدف حکومت اسلامی هستند.

 

۲۱ نوامبر ۲۰۱۴، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را صادر کرد که همه‌ی کشورهای عضو را متعهد کند که ازدواج کودکان را ممنوع و قوانین لازم برای پیشگیری و مجازات متخلف را تصویب و اجرا کنند. کمیته‌ی حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب این قطعنامه از همه‌ی کشورها خواست تا گام‌های جدی برای توقف کامل اجبار کودکان به ازدواج بردارند.

به رغم هشدارهایی که به حکومت اسلامی در ایران داده شده است، همچنان آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی از آن است که آمار و ارقام #کودک_همسری رو به افزایش است.

براساس قوانین مدنی در ایران عقد دختر قبل از ۱۳ سال و پسر قبل از ۱۵ سال نیاز به تشخیص دادگاه و اجازه سرپرست دارد. در صورت تایید این دو منبع، کودکان در سن شش سالگی بدون منع قانونی می توانند ازدواج کنند. پدرخوانده نیز حق ازدواج با فرزند خوانده خود را دارد و می تواند دخترخوانده خود را مجبور به ازدواج کند.

رشد فزاینده ازدواج دختربچه ها در ایران نشان دهنده اراده سیاسی حکومت در افزایش کودک همسری و کودک آزاری است. ترویج ازدواج دختربچه‌ها در ایران از سوی دستگاه‌های دولتی و رسمی در حالی است که نماینده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقادات از عملکرد نهادهای دولتی و قانونگذاران در رابطه با ازدواج کودکان در ایران سعی زیادی کرد که به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل بقبولاند این ازدواج‌ها به دلیل باورهای فرهنگی صورت می‌گیرند. از موارد دیگر کودک آزاری، #حجاب_اجباری است که به کودکان تحمیل می شود. مدرسه برای دختربچه ها همانند زندان های پرورشی کودکان است. در مدارس دخترانه دختربچه‌ها از اول دبستان مجبور به پوشیدن مانتو و سر کردن مقنعه هستند. در کتاب‌های کودکان،‌ تصاویر دختربچه ها با پوشش کامل است. افرادی به نام معلم های امور تربیتی که از سوی آموزش و پرورش استخدام شده اند، از کودکستان تا دبستان دختربچه ها را شستشوی مغزی می دهند تا حجاب داشته باشند، در جمع آواز نخوانند، نرقصند، و خود را از پسران پنهان کنند.

فرهنگ تبلیغ و اشاعه اسلامی، دختربچه ها را آموزش می دهد تا جسمانیت زنانگی خود را منکر شوند. چنین رفتار تبلیغاتی و آموزشی دولتی که از کودکی به دختربچه‌ها اجبار می‌شود، پیامدهای مخربی همانند اختلالات جنسی در میان زنان، درگیری های هویتی، #افسردگی و حتی آسیب‌های جسمی به همراه دارد.

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد، رعایت حجاب اسلامی برای دختران در مدرسه، قوانین مدنی مروج کودک همسری، رسانه ها و نهادهای دولتی که کودک همسری و حجاب دختربچه ها را تبلیغ می کنند، همه این موارد‌ مغایر با کنوانیسیون حقوق کودک که ایران می بایست پایبند آن باشد را نقض اشکار #حقوق_بشر می داند و جمهوری اسلامی را که از دختربچه های زیر ۱۸ سال و زنان برای ترویج اهداف سیاسی نظام خود استفاده ابزاری می کند را شدیدا محکوم می کند.

پاینده ایران

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد