اخرین مطالب نامه ها

آسیب های زمین لرزه در غرب ایران ناشی از فساد حکومتی و جنایت برعلیه شهروندان ایرانی است

نماینده ویژه حقوق بشر شورای ملی ایران برای انتخابات‌ آزاد طی ارسال نامه ای به عالیجناب آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد، عاصما جیلانی جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، زید راد الحسین کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، سفرای حقوق بشر آیالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا و دیگر نهادهای بیطرف بین الملل، یادآور فاجعه تلخ زلزله کرمانشاه شد. در این نامه گزارش کوتاهی از وضعیت این استان و مساکن مهر ارائه شده و مستقیما درخواست شده تا عاملین جان باختن هزاران شهروندان ایرانی در پی این زلزله را محکوم کنند.

«شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد»، حکومت دزدسالار جمهوری اسلامی (kleptocracy) را به اتهام فساد و نبود نظارت بر فرایند ساخت و ساز عامل مستقیم جان‌باختن و آوارگی هزاران شهروند بی‌گناه ایرانی در این شب‌های سرد زاگرس شناخته است. این فاجعه به سبب رد و بدل های زیرمیزی، رشوه و اختلاس در شهرداری ها و سازمان های مربوطه در بازسازی غیراستاندارد ابنیه پس از جنگ رخ داده است. شورای ملی ایران این فاجعه بزرگ را جنایتی در برابر شهروندان کرمانشاه قلمداد می‌کند. ه‌چنین از آن مقام، درخواست دارد تا به این موضوع با جدیت بیشتر توجه شود و آن را محکوم کنند. چرا که فاجعه پسازلزله از فردا شروع می‌شود.

در این نامه به پیوست شرح کوتاهی به رویداد زمین لرزه غرب ایران و دلایل جان باختن و آوارگی شهروندان ایرانی در کرمانشاه اشاره شده است:

عالیجناب

توجه شما را به دشواری هایی که شهروندان ایرانی در برابر سامانه دزدسالار جمهوری اسلامی که اقتصادش برپایه استخراج منابع و اقتصاد رانتی می چرخد جلب کنیم. در زمین لرزه اخیر ۱۲ ماه نوامبر ۲۰۱۷ که در مناطق مرزی ایران و عراق رخ داد، بیشترین تخریب را داخل ایران داشت. هزاران شهروند ایرانی جان خود را باخته و بسیاری نیز مجروح و آواره شدند.

درپی این فاجعه، رسانه‌های داخل کشور، تحت کنترل کامل عوامل حکومتی به ویژه سپاه پاسداران اقدام به نشر اخبار ضد و نقیض و دروغ کردند. این رسانه‌ها کانون زلزله را به نقل از منابع مختلف عراقی در خاک این کشور اعلام کردند و تعداد جان‌باختگان را ناچیز جلوه دادند. افزون براین، دولت به جای اقدام فوری برای کمک‌رسانی به شهروندان آواره ایرانی، نیروهای خود را متمرکز بر انتشار اخبار دروغ می‌کند تا این فاجعه تاریخی را جدی نشان ندهند.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، بلافاصله صبح روز بعد از فاجعه زمین‌لرزه کرمانشاه در تلویزیون سراسری کشور اعلام می‌کند که کمبودهایی در زمینه مواد غذایی و چادر پیش خواهد آمد اما مصیبت را طی امشب توسط نیروهای سپاه به سرعت جبران می‌کنیم. او با وقاحت کامل به کیفیت خوب مسکن‌های ساخته شده و بازسازی شده پس از جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که این ساختمان‌ها همگی با کیفیت استاندارد و خوب ساخته شده بودند و به آن‌ها خسارتی وارد نشده و تنها ساختمان‌های گلی قدیمی تخریب شدند.

این در حالی است که تصاویر و فیلم‌های دلخراشی از مسئولین دولت جمهوری‌اسلامی توسط شهروندان کرمانشاهی در فضای مجازی منتشر شده است که شرم انسانی و خشم ملت ایران را برانگیخته است. در شب‌های سرد زمستان، سرپناه مردم تنها تعداد اندکی چادر است. در همین حال که شرایط در دیگر شهرستان‌ها و روستاهای منطقه بسیار سخت‌ و غیرقابل توصیف است حکومت دست به تقلبی بزرگ می‌زند، به نقل از مردم آسیب‌دیده، نیروهای سپاه و طلاب حکومتی، کمک‌های ارسالی مردم را از سراسر کشور در حاشیه منطقه زلزله‌زده، تصاحب کرده و سپس با ماشین‌هایی به نام سپاه و دولت در میان آسیب‌دیدگان پخش می‌کند.

شهروندان آسیب‌دیده، داغ‌دیده و آواره و گرسنه اما با انتشار تصاویری از کمک‌رسانی ارتش ایران از این نیرو سپاسگزاری می‌کنند و در پیام‌هایی مکرر اعلام می‌دارند که هیچ کمک و امدادی از سوی دولت و سپاه دریافت نکرده‌اند. به واقع، تنها ارگان دولتی که از لحظه وقوع زمین‌لرزه وارد عمل شد و به کمک‌رسانی پرداخت، ارتش ملی ایران بود.  

پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران از بهمن ۱۳۵۷ با قتل‌عام و اعدام خدمتگزاران ملی ایران بر بام مدرسه رفاه و در استادیوم‌های ورزشی تلاش در تضعیف این نیروی ملی کردند. آنها با ایجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیرویی موازی در برابر ارتش ملی و مردمی ایجاد کردند تا بتواند پشتیبانان ملت ایران را ضعیف و به اهداف شوم خود برای بسط انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بپردازند. نیرویی نظامی و تحت نظارت ولایت‌فقیه که بزرگترین سهام‌دار اقتصادی کشور است، همواره باسرکوب مردم ایران و ارتش ملی تلاش داشته بر اقتصاد کشور تسلط یابد، و در همه امور دخالت مستقیم داشته باشد.

با همه این تفاسیر اما به گفته مردم آسیب دیده از زلزله، شاهد آن بودیم که تنها ارگان دولتی که در کنار مردم ایستاد و هم‌چنان به مردم با توان محدود خود کمک ‌رساند، ارتش ایران بود که حتی در این میان یکی  از آنان، به نام ستوان یکم حسن نیرپور در حال امداد و نجات مجروحین زیرآوار مانده، به دلیل ایست قلبی درگذشت.

عدم اعتماد به وعده‌های دولتی و حکومتی دزدسالار، سبب شد تا در حرکتی خودجوش مردم از سراسر کشور به رغم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزانه خود راهی کرمانشاه شوند تا آن‌چه در توان خود دارند در اختیار هم‌میهنان آواره خود قرار دهند. فیلم‌ها و تصاویری از همبستگی مردم برای کمک‌رسانی به شهروندان بی‌پناه، خود نمایانگر عدم اعتماد ایرانیان به حکومت جمهوری اسلامی است. بسیاری از مردم خشم خود را از عمل‌کرد دولت در فیلم‌های ارسالی و منتشر شده در فضای مجازی به خوبی نشان دادند.

در حالی که ۷ آبان مردم به شکل خودجوش به سمت پاسارگارد-شیراز راهی می‌شدند تا روز کورش بزرگ را به عنوان نماد و اسطوره حقوق بشر گرامی دارند، نیروهای امنیتی دولتی و سپاه با ارسال بالگردها و نیروهای انسانی و تجهیزات بسیار، تمامی مسیرها را بستند تا مانع از حضور مردم در پاسارگاد شوند.

جمهوری اسلامی ده میلیارد دلار به رژیم جنایتکار سوریه که هزاران شهروند خود را قتل و عام و میلیون‌ها نفر را آواره و پناهنده به کشورهای دور و نزدیک ساخته است، کمک مالی کرده است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی تنها طی شش ماه ۴۰ میلیون دلار از مردم صدقه جمع‌آوری کرده و متاسفانه هم‌چنان شاهد هستیم پس از پانزده سال که از زلزله بم می‌گذرد این منطقه هنوز بازسازی نشده است.

این رژیم به جای آن‌که بچه‌های خیابانی را سر و سامان دهد، قاچاق دختران و پسران جوان و همین‌طور فحشا را از بین ببرد، تولید ناآرامی و تنش‌زایی در منطقه را پایان دهد به تجارت از راه مواد مخدر روی آورده و پشتیبانی‌ مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان می‌کند و بر طبل پروپاگاندای دولتی و حکومتی به جهت ترویج انقلاب اسلامی خود، می‌کوبد.

«شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد»، جان‌باختن هزاران شهروند بی‌گناه ایرانی، آوارگی کودکان و سالمندان و خانواده‌ها در این شب‌های سرد زاگرس که به سبب بازسازی ابنیه پس از جنگ، با کیفیت بسیار پایین و عدم رعایت استانداردهای ضدزلزله واقع شده است را محکوم می‌کند و این فاجعه بزرگ را جنایتی در برابر شهروندان کرمانشاه قلمداد می‌کند.

سامانه حکومت دزدسالار جمهوری اسلامی موجبات دزدی اموال عمومی و کسب درآمد و امتیازهای ویژه از سرمایه های ملی ایرانیان را برای دولتمردان، بستگان و افراد وابسته به آنان فراهم آورده است.  اختلاس‌های نجومی و پرداخت رشوه، در شهرداری‌ها برای ساخت و ساز سبب عدم رعایت استانداردهای ضدزلزله شده است و حتی اگر نیازی به تاییدیه پس از ساخت باشد با پرداخت رشوه زیرچشمی رد می‌شود. در واقع تجارت ساخت و ساز در ایران منفعت بسیار بالایی را به همراه دارد، ساختمان‌ها ارزان ساخته می‌شوند و فساد صنعت ساختمان‌سازی و دولتی هیچ منفعتی در پای‌بندی به امنیت در فرایند ساخت و ساز مسکن‌ برای مردم ندارد. چنین جنایت هایی می بایست در حافظه تاریخی ایرانیان به ثبت رسد و در آینده پیگرد قانونی داشته باشد.

برهمگان آشکار است که اگر بخشی از این اختلاس‌ها و سرمایه‌های مردم ایران هزینه خود آن‌ها می‌شد، نیازی به کمک‌های مردمی نبود. نگرانی امروز است که وقتی همه به خانه‌های خود بازگشته اند، آن پیرمردی که در ویدئویی از دریافت یک چادر سپاسگزاری می‌کند، در این شب های سرد زمستانی، برزمین گل آلود باران زده، چه برسرش خواهد آمد؟ چه کسانی ناظر بر بازسازی آن منطقه خواهند بود؟ چه چشم‌اندازی برای بازسازی مسکن‌هایی که بدون هیچ استانداردی ساخته شده وجود دارد تا جلوی فجایع آینده گرفته شود؟

در حالی که فساد بومی جمهوری اسلامی، ایران و کشورهای هم‌جوار را به خاطر فعالیت‌های تروریستی‌ آسیب‌پذیر کرده و میلیاردها دلار از سرمایه‌های این ملت در جیب‌ دولت‌مردان و بستگان‌شان می‌رود، اما این رژیم هم‌چنان به پیشتیبانی مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی می‌پردازد. این فرقه «حکومت پشتیبان تروریسم» تنها به دنبال صدور انقلاب اسلامی از نوع خودش، که همانا «ولایت فقیه» است می‌باشد که البته سبب تنش‌زایی و درگیری‌های جدی مذهبی در منطقه نیز شده است.

فساد در تاریکی رشد می‌کند و مردم ایران به دنبال روشنایی برای پایان دادن به این گستره در کشور و عوارض مخربش برای دستیابی به شفافیت در تلاش هستند. دزدسالاران جمهوری اسلامی  نمی‌خواهند تا ما ایرانیان به دهکده جهانی و ملل آزاد بپیوندیم. برای نیل به این مهم همگی را فرامی خوانیم تا با پشتیبانی از «کارزار پاکیزگی» برای «پایان دادن به فساد» و «دستیبابی به شفافیت» در پرده‌برداری از چهره اختلاس‌گران و افشای مفاسد اقتصادی، قضایی و سیاسی به جهت دستیبابی به آزادی، آرامش و صلح برای مردم ایران، منطقه و جهان همیار باشید.

پاینده ایران و ایرانیان

نماینده ویژه حقوق بشر

شورای ملی ایران برای انتخابات‌ آزاد