اخرین مطالب بیانیه ها گفتگو

پیام نوروزی شاهزاده رضا پهلوی-۱۳۹۵

پیام نوروزی شاهزاده رضا پهلوی-۱۳۹۵- Prince Reza Pahlavi's Norooz greetings from Ofogh Iran on Vimeo.

پیام نوروزی شاهزاده رضا پهلوی-۱۳۹۵

هم میهنانم،

نوروز رستاخیز طبیعت، کهن ترین جشن گیتی، و فرا رسیدن بهاری دیگر را بر شما و همه ملت های جهان که نوروز را گرامی می دارند، شادباش می گویم.

آنچه که در مراسم و آیین های نوروزی بدون هیچ مرزبندی انجام می دهیم، بازگوکننده هوشمندی و خردورزی گذشتگان پاک نهاد ما در درازای تاریخ و آینه هویت دیرینه ایران است. نوروز نماد همبستگی ملی و یکسانی یک ملت بزرگ به نام ایران است.

بر همگان آشکار است که جمهوری اسلامی در طی چهار دهه گذشته، چشم طمع بر سفره پربرکت ایران دوخته است. از یکسو با رواج خشونت در آیین چهارشنبه سوری و از سوی دیگر با حذف تدریجی نمادهای نوروزی «دیروز ماهی قرمز و امروز سبزه» اندیشه شوم جمع کردن سفره هزاران ساله ملت ایران را بر سر دارد.

بر ما میراث داران این مرز و بوم است که امروز بیش از هر زمانی آیین های نوروزی را که از پسِ هزاره ها به ما رسیده، امانتداری کنیم و به دست آیندگان این سرزمین بسپاریم. اینچنین به آن «امت» که دشمنان ایران برایمان ترسیم کرده اند،‌تبدیل نخواهیم شد و همیشه یک «ملت به نام ایران» خواهیم ماند.

*********************
هم میهنانم،

در بهار گذشته با شما از جایگاه زیست بوم ایران که دستخوش خطری جدی و اندوه بار شده است، سخن گفتم و در سالی که گذشت، همگی نشان دادید که تا چه اندازه دل در گرو وطن دارید:
– در برابر رفتارهای وحشیانه تزریق اسید و شکنجه و کشتار حیوانات بی پناه سکوت نکردید.
– پیگیری چرایی مرگ مرموز پلنگی در پارک تَندوره، نشانه دانش جامعه در نگهداری از گونه های ارزشمند جانوری ایران است.
– بذر نهال های مهربانی را در دل آینده سازان ایران با ایجاد برنامه های آموزشی در مهدکودک ها کاشته اید.
– با همبستگی و یکصدایی در برابر فیلمی که صحنه دلخراش ضرب و شتم جنون آمیز سگی توسط یک شکارچی پخش شد، دادگستری را وادار به پیگیری و دستگیری وی کردید.
– در برابر بلای خشکسالی و بی آبی از گسترش بیابان، نابودی جنگل ها، زمین های کشاورزی، مراتع و منابع طبیعی تا خاموشی تدریجی گستره های وسیع زیست بوم ایران که بزرگترین چالش کنونی کشورمان است، سکوت نکردید.
– با نوشتار، تهیه برنامه های آموزشیِ تلویزیونی و تشکیل گروه های مدنی برای اعتراض به بحران زیست بوم، نهادهای دولتی را وادار کردید تا به چشم انداز ایران که با قهقهرا محیطی مواجه است، دست کم واکنشی نشان دهند.
با همه این انگیزه ها از ژرفای قلبم شما را ستایش می کنم و بیش از هر زمانی باور دارم که ایران بحران زده امروز با پشتکار و کنش شما میهن دوستان، کشوری سربلند در راس دهکده جهانی خواهد شد.
ما ایرانیان نخستین محیط بانان تاریخ بشریت هستیم، چرا که نوروز آیین همراهی با طبیعت و نماد زیست بوم گرایی است. بیاییم در سال پیش روی همچنان در برابر فاجعه خشک زایی زیست بوم سرزمینمان، با پیکار ملی، نهادهای مسئول را به چالش جدی کشیم.

تا فرارسیدن بهار آزادی ایران، از هر جنس، باور، تیره، تبار و رنگی که هستیم، تلاش خواهیم کرد. در نوروز آزادی ایران، دست در دست هم، کشوری سرشار از آرامش، نشاط، امنیت و رفاه برای هر شهروند ایرانی خواهیم ساخت.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز
پاینده ایران