گزارش حقوق بشر در ایران

گزارش کمیسیون حقوق بشر شورای ملی ایران از موارد نقض حقوق بشر در ایران/ تیر و مرداد ماه ۱۳۹۴

به صورت پی دی اف دانلود نمایید

[rev_slider PersianHR-ReportAug2015]

شماره: ۲۴۲۳٩-٩۴

تاریخ: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

 

 

گزارش تفضیلی و آماری نقض حقوق بشر

تیرماه و مرداد ماه ١۳٩۴

این گزارش به دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل و همینطور سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر نیز ارسال گردیده است.

 

 

گزارش تفصیلی – آماری ماهیانه نقض حقوق بشر – تیر و مرداد ماه ۱۳۹۴

 

بخش آمار

گزارش پیشرو حاصل کوشش بخش ثبت و آمار کمیسیون حقوق بشر شورای ملی ایران که در پروژه آمارگیری به طور شبانه روزی در حال جمع آوری، تجزیه، تحلیل و مستندسازی گزارشات ثبت شده توسط نهادها و مدافعان حقوق بشری است. شایان ذکر است این گزارش به دلیل عدم اجازه حکومت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری گزارشی کامل نمی‌باشد و تنها بخشی از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران را به تصویر می‌کشد؛ گرچه این گزارش با دقت بالایی آماده شده است اما عاری از خطا نمیباشد و درصد خطای در نظر گرفته شده در زمینه آمار ۲% می‌باشد.

آمار اعدام در دو ماه تیر و مرداد ماه امسال بالغ بر ۷۴ تن می‌باشد. با این اوصاف آمار اعدام‌ها از زمان ریاست جمهوری دولت یازدهم به ریاست حجت السلام حسن روحانی ۱۷۳۳ نفر می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

در گزارش ۱۸ صفحه پیش روی بخش‌های متعددی از جمله زنان، کارگران، کودکان، زندانیان و… مورد بررسی آماری و تشریحی قرار گرفته است.

در تمامی رسته‌های مجموعا ۳۶۰ گزارش ثبت، تجزیه و تحلیل شده است که نتیجه آنرا در زیر مشاهده می‌کنید.

استان تهران با ۴۳% بالا‌ترین تمرکز دیدبانی حقوق بشر را داشته است و استان بوشهر با ۰. ۰% کمترین تمرکز مدافعان حقوق بشر را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش آماری

  • در رسته اندیشه و بیان ۳۳۲۰ مورد نقض حقوق بشر برای ۳۳۸۵ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته زندانیان ۴۲۹۸ مورد نقض حقوق بشر برای ۹۰۰۶ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته دانشجویان ۰ مورد نقض حقوق بشر برای ۰ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته اعدام ۸۵ مورد نقض حقوق بشر برای ۹۴ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته کودکان ۲۰۳ مورد نقض حقوق بشر برای ۴۰۷ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته زنان ۴۵۶ مورد نقض حقوق بشر برای ۴۵۸ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته فرهنگی ۱۸ مورد نفض حقوق بشر برای ۲۷ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته اصناف ۲۶۷ مورد نفض حقوق بشر برای ۵۲۹ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته اقلیت‌های قومی ۲ مورد نقض حقوق بشر برای ۳ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته اقلیت‌های مذهبی ۱۹ مورد نقض حقوق بشر برای ۲۳ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته کارگران ۷۰۰۰۹۷۹ مورد نقض حقوق بشر برای ۷۰۰۲۳۴۹ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته محیط زیست و بهداشت ۴۱۷ مورد نقض حقوق بشر برای ۸۶۶ تن به ثبت رسیده است.
  • در رسته سایر موارد ۱۶۸ مورد نقض حقوق بشر برای ۱۶۸ تن به ثبت رسیده است.

 

اسامی بازداشت شدگان تیر و مرداد ماه ۹۴

در این ماه‌ها نیروهای امنیتی – انتظامی با بازداشت ۳۰ نفر از شهروندان، به نقض حق آزادی عقیده و بیان، نقض حق آزادی و امنیت شخصی پرداخته‌اند. ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت گفته است هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. همینطور در بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است: به هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد؛ هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد؛ در بند مذکور ماده ۱۹ آمده است: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد. بند ۲ ماده ۱۹ می‌افزاید: هر کس حق آزادی بیان دارد؛ این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.

 

 

نام نام خانوادگی نوع فعالیت تاریخ بازداشت
عباس لسانی فعال مدنی سی و یکم تیر ۹۴
زرتشت احمدی راغب فعال مدنی بیست و یکم تیر ۹۴
رسول رضوی فعال مدنی بیست تیر ۹۴
حسین رخشانی کیا فعال مدنی بیست تیر ۹۴
سیو یندیک لطفی فعال مدنی بیست تیر۹۴
ابراهیم نوری فعال مدنی بیست تیر۹۴
میلاد عظیمی فعال مدنی بیست تیر۹۴
عباس صادق پور فعال مدنی ده تیر۹۴
محمد رضا افشار عرفان حلقه نهم تیر ۹۴
اردشیر شهنواز عرفان حلقه هشتم تیر ۹۴
شکر الله قهرمانی فرد فعال مدنی هفتم تیر ۹۴
آتیلا سیفی فعال مدنی سوم تیر ۹۴
حمید جلیلوند فعال کارگری پانزدهم تیر ۹۴
نامشخص نامشخص فعال فیسبوکی دهم تیر ۹۴
هایده شادنیا شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
شهین بشیری شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
مونا چهاردولی شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
اسماعیل فلاحتی شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
نعمت الله یوسفی شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
رازمیک شهروند مسیحی شانزدهم مرداد ماه ۹۴
بایرام بایرام قراچه لو فعالین مدنی چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴
بهنام عبدالمحمدی فعالین مدنی چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴
اصغر بیدل فعالین مدنی چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴
مهران بمبئی فعالین مدنی چهارشنبه هفتم مرداد ماه ۹۴
پیمان فتاحی شهروند یارسین جمعه ۱۶ مرداد ماه ۹۴
مرتضی رسولیان شهروند یارسین جمعه ۱۶ مرداد ماه ۹۴
امیررضا الماسیان شهروند یارسین جمعه ۱۶ مرداد ماه ۹۴
آرام زندی فعالین کارگری ۲۵ مرداد ماه ۹۴
فواد زندی فعالین کارگری ۲۵ مرداد ماه ۹۴
فروغ رزمجویی پزشک پنجم مرداد ۹۴
علی پیروز احمدی اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان کرج شنبه سوم مرداد ماه ۹۴
شفیع الله نوری فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی یکم مرداد ۹۴

 

 

 

 

 

 

گزارش تفصیلی تیر و مردادماه ۹۴

گزارش تفصیلی پیشرو وضعیت حقوق بشر را به صورت تشریحی در تیر و مرداد ماه ۹۴ در اختیار شما میگذارد؛ که به همت کمیسیون حقوق بشر شورای ملی ایران با استناد به گزارشات متعدد نهادهای حقوق بشری گردآوری شده است. لازم به یادآوریست به علت عدم دیدبانی مناسب بر تمامی نقاط کشور گزارشی کامل نمیباشد.

 

 

اندیشه و بیان:

  • یکشنبه ۷ تیر دادگاه کیفری استان تهران شعبه ۷۹ به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور اعضای هیت منصفه مطبوعات پرونده ماهنامه جامعه پرستاری را به اتهام افترا و نشر اکاذیب مجرم دانست و پرونده مدیر عامل خبرگزاری مهر را به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و مدیر مسول مجله بخارا به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی از سوی هیت منصفه مجرم شناخته نشدند.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر فردی به اتهام توهین به مسولان و مقامات دولتی و حکومتی توسط نیروی انتظامی در تهران بازداشت شد.
  • دوشنبه ۸ تیر امید عبدالوهابی فعال مطبوعاتی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود برای گذراندن محکومیت خود را به زندان اوین معرفی کرد.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر عباس صادقپور فعال مدنی که به اتهام تهیه و توزیع اطلاعیه علیه حکومت و رهبری به شش ماه حبس محکوم شده بود جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد منتقل شد.
  • شنبه ۱۳ تیر کوروش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد رای دادگاه اعلام نشده است.
  • سه شنبه ۱۶ تیر امید دباغچی مکری که ۱۱ اردیبهشت همزمان با اعتراضات شهر مهاباد توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد هیچ اطلاعی از وی و اتهامات وارده در دست نیست.
  • یکشنبه ۱۴ تیر احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی زندانی سیاسی زندان اوین به اتهام نشر اکاذیب از طریق مصاحبه و نامه نگاری درباره وضعیت فرزند خود به صورت غیابی و بدون حضور در جلسه دادرسی از سوی شعبه ۱۱ دادگاه عمومی به ۴ ماه حبس محکوم شد.
  • سه شنبه ۱۶ تیر عباس پور اظهری و دادیزاده از فعالان ملی مذهبی و از چهره های شناخته شده جنبش مسلمانان مبارز توسط نیروهای امنیتی در تبریز و در مراسم شب قدر به مدت ۲۴ ساعت بازداشت شدند.
  • دوشنبه ۲۲ تیر آیت الله محمدرضا نکونام از اساتید نوگرای حوزه علمیه قم پس از مراجعه به دادسرای ویژه روحانیت قم بازداشت شد.
  • دوشنبه ۲۲ تیر مریم سادات یحیوی از فعالان اجتماعی و سیاسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به هفت سال و نیم و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و نیم محکوم شد و برای مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و حضور در اجتماعات و فعالیت در رسانه ها و فضای مجازی منع شد.
  • یکشنبه ۲۱ تیر اسماعیل احمدی راغب فعال سیاسی و مدنی با نام زرتشت احمدی راغب در فضای مجازی با دریافت احضاریه از سوی پلیس امنیت عمومی شهریار برای پاره ای از توضیحات خود را باید به این ارگان معرفی کند.
  • یکشنبه ۲۱ تیر در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران با ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات روزنامه شرق به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر و همچنین سایت انصاف نیوز نیز به اتهام نقض مصوبات شورای عالی امنیت ملی مجرم شناخته شدند.
  • جمعه ۲۶ تیر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی که پس از وقایع سال ۸۸ از کشور خارج شده بود پس از بازگشت در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
  • دوشنبه ۲۹ تیر سید محمد ابراهیمی فعال مدنی به اتهام ارسال گزارش مجروحان و مصدومان حمله ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین و ارتباط با احمد شهید گزارشگر ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور ایران به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه احضار شد.
  • سه شنبه ۳۰ تیر آرش صادقی به همراه همسرش گلرخ ابراهیمی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی_توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات تفهیم اتهام شدند.
  • پنجشنبه ۱ مرداد شفیع الله نوری شهروند افغانی ساکن ایران به اتهام توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی در فضای مجازی بازداشت و به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
  • جمعه ۹ مرداد دکتر محمد ملکی در اعتراض به ممنوعیت خروجش از کشور از سوی سپاه پاسداران بدون دلیل مشخصی و همچنین توقیف اموال وی از جمله کتب_موبایل_کامپیوتر به مدت سه هفته روزهای دوشنبه در مقابل یکی از ساختمان های سپاه پاسداران(دنا) به همراه خانواده های زندانیان سیاسی و قربانیان نقض حقوق بشر تحصن می کند.
  • چهارشنبه ۷ مرداد امین انواری فعال مدنی مجددا به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب احضار شد.
  • چهارشنبه ۷ مرداد در پی امتناع محمد امین زارع از مراجعه به پلیس امنیت پس از احضار تلفنی ماموران با مراجعه منزل وی وسایل شخصی را ضبط کردند این در حالی صورت گرفت که وی در منزل نبود دلیل احضار وی فعالیت در فضای مجازی و انتشار اخبار مرتبط با زندانیان سیاسی و مدنی می باشد.
  • سه شنبه ۶ مرداد فیض امین الله عرب سرخی زندانی سیاسی سابق و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه به ریاست قاضی احمد زاده به یکسال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
  • دوشنبه ۱۲ مرداد جلسه هیات نظارت بر مطبوعات برگزار شد و هفته نامه ۹ دی توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع داده شد همچنین به روزنامه کیهان و پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز بابت برخی تیترها و مطالب تذکر داده شد و نشریه پدیده امروز بابت استفاده ابزاری از تصاویر چهره های هنرمندان هنری تذکر گرفت.
  • دوشنبه ۱۹ مرداد محمد ایوب کاظمی از شاگردان آقای منتظری بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.
  • چهارشنبه ۲۸ مرداد نسرین ستوده حقوقدان,وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر طی احضاریه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شد.

 

 

 

 

زندانیان:

  • پنجشنبه ۴ تیر امین ریسی_نجیب ریسی و داود بهرامزهی از باداشت شدگان نصیرآباد در سال ۹۳ بدون اعلان قبلی به دادگاه انقلاب زاهدان منتقل شدند و همچنین از داشتن حق وکیل محروم بودند.
  • پنجشنبه ۴ تیر ۶ نفر از شرکت کنندگان در تجمع مقابل دفتر ریاست جمهوری در اوایل اردیبهشت ۹۳ در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین موسوم به پنجشنبه سیاه توسط قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مجموعا به ۲۳ سال و ۹ ماه زندان محکوم شدند.
  • یکشنبه ۷ تیر دست دو سارق با حضور مقامات قضایی اجرای احکام دادسرای مشهد در زندان مرکزی قطع شد.
  • یکشنبه ۷ تیر اسد الله هادی از زندانیان سیاسی پس از عمل جراحی در ناحیه کمر بدون طی دوران نقاهت به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.
  • یکشنبه ۷ تیر با وجود نقض حکم اعدام و نداشتن شکایت از طرف خانواده مولوی جنگی زهی بیش از سه سال است که ملک محمد آبادیان_هادی آبادیان-عبدالله آبادیان_جابر آبادیان_گل محمد بلیده ای_نظام الدین ملازاده_مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه اهل سنت پارود و مولوی عبدالغفار نقشبندی نائب امام جمعه شهرستان راسک به اتهام قتل مولوی مصطفی جنگی زهی و اقدام علیه امنیت در زندان به سر می برند.
  • شنبه ۶ تیر مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به اتهام توهین به رهبری جمعا به ۹ سال حبس محکوم شد در اردیبهشت سال ۹۰ نیز با همین اتهام به ۳ سال حبس محکوم شده بود.
  • پنجشنبه ۱۱ تیر پوریا ابراهیمی فعال مدنی که در ۲۷ خرداد ماه سال جاری با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در شعبه ۶ دادسرای اوین تفهیم اتهام شد پس از تحمل ۲۰ روز انفرادی و بازجویی در بند ۲۰۹ اوین به بند ۸ این زندان منتقل شد.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر محمد مظفری زندانی سیاسی زندان اوین براثر فشارهای عصبی دچار افت شدید فشار شد و به بهداری این زندان منتقل شد.
  • شنبه ۱۳ تیر آتنا دائمی فعال مدنی زندان اوین به دلیل تشدید بیماری به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
  • شنبه ۱۳ تیر فواد مقدم_اسدالله هادی و محمد سیف زاده زندانیان سالن ۱۲ رجایی شهر کرج به دلیل نبود تهویه گرمای هوا و همچنین بسته بودن تمام روزنه های تنفسی در این سالن دچار مشکلات تنفسی شده اند و نیازمند درمان فوری می باشند و همچنین ماشاالله حائری_شاهرخ زمانی_پیروز منصوری_صالح کهن دل_خالد حردانی_اصغر قطان و شهرام پور منصوری از دیگر زندانیان این بند همچنان از در مان پزشکی و برخورداری از امکانات پزشکی مناسب محروم می باشند.
  • پنجشنبه ۱۱ تیر با توجه به آنکه مدت حبس مهدی خدایی فعال حقوق بشر از ۷ سال به ۵ سال کاهش یافت و مدت حبس وی به اتمام رسیده همچنان در زندان به سر می برد و خانواده وی که برای پیگیری به شعبه ۵۴ دادگاه رفته بودند مورد توهین و تهدید قرار گرفتند.
  • دوشنبه ۸ تیر آفای کاظمینی بروجردی از روحانیون مخالف حکومت به دادگاه ویژه روحانیت منتقل و ساعت ها تحت فشار و بازجویی قرار گرفت وی ۳۱۸۶ روز را بدون مرخصی و دسترسی به وکیل و دارو و درمان در زندان سپری می کند و از نظر جسمانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
  • سه شنبه ۱۶ تیر عابد بمپوری زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان با وجود دارا بودن شرایط مرخصی از سوی دادستانی با مخالفت وزارت اطلاعات ۷ سال است که از مرخصی محروم می باشد.
  • یکشنبه ۱۴ تیر مهدی دولتی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین که در کنکور کارشناسی ارشد پذیرفته شده با دستور خدابخشی دادیار ناظر بر زندان با دستبند و لباس زندان و مراقبت امنیتی جهت انتخاب رشته به کافی نتی در غرب تهران اعزام شد.
  • یکشنبه ۱۴ تیر امید علی شناس فعال مدنی زندانی زندان اوین به دلیل مقاومت در برابر پوشیدن لباس زندان ۳ ماه است که نتوانسته با خانواده خود ملاقات کند.
  • دوشنبه ۱۵ تیر دادگاه نرگس محمدی فعال مدنی و مدافع حقوق بشر بدون هیچ توضیحی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار نشد وزارت اطلاعات با فراهم کردن اطلاعات جدید و یک اتهام تازه همکاری با داعش برای وی درخواست اشد مجازات را بر پرونده قضایی خواستار شد.
  • پنجشنبه ۱۸ تیر با وجود در خواست های مکرر سعید شیرزاد زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج مسولین زندان و دادستانی با انتقال وی به بند زندانیان سیاسی_عقیدتی (سالن ۱۲) مخالفت کردند.
  • پنجشنبه ۱۸ تیر گارد ویژه زندان رجایی شهر کرج با مدیریت زندانبانان امیریان_باقری و زلفعلی به بهانه بازرسی زندانیان عادی بند ۳ را در گرمای ۴۰ درجه در زمان هواخوری مورد ضرب و شتم قرار دادند.
  • شنبه ۲۰ تیر خانواده آقای کاظمینی بروجردی جهت ملاقات به زندان مراجعه کرده اما به آنها اعلام شد که ب دستور مسولین زندان آقای بروجردی اجازه ملاقات با برخی از اعضای خانواده از جمله نوه هایش را ندارد.
  • دوشنبه ۲۲ تیر با وجود موافقت پزشک زندان اوین برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان مسولان زندان اعلام کرده اند اجازه این کار را نمی دهند.
  • یکشنبه ۲۱ تیر شاهین دادخواه-مجید محمدی معین و مهدی ساجدی فر به علت اعتراض به نحوه آمارگیری توسط افسر نگهبان در قرنطینه بند هفت به عنوان توبیخ و تنبیه به بند هشت زندان اوین منتقل شدند.
  • دوشنبه ۲۲ تیر با وجود شرایط قانونی متعدد برای آزادی عبدالفتاح سلطانی وکیل در بند و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر مسولان از این کار سر باز می زنند.
  • شنبه ۲۰ تیر علی شریعتی فعال جنبش سبز پس از ماهها بازجویی و انفردای در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی هشت سالن این زندان منتقل شد.
  • دوشنبه ۲۲ تیر محمد رضا عالی پیام که به همراه ۱۸تن دیگر از زندانیان سیاسی سالن یک و دو زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به نگهداری خود در شرایط سخت و میان زندانیان بزهکار از ۱۰ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بودند در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد.
  • یکشنبه ۲۸ تیر ناهید گرجی فعال در صفحات فیسبوک که در مهر ماه سال ۹۳ توسط مامورین امنیتی بازداشت شد هیچ اطلاعی در دست نیست.
  • پنجشنبه ۲۵ تیر بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی زندان رجایی شهر کرج به دلیل وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان امام خمینی منتقل شد.
  • یکشنبه ۲۸ تیر محمد رضا افشار و اردشیر شهنواز از مربیان عرفان حلقه در کنار زندانیان با جرایم عادی در زندان رجایی شهر کرج در وضعیت نامناسبی به سر می برند همچنین زیبا پور حبیب در زندان قرچک نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد و از وضعیت علیرضا شهرانی هیچ اطلاعی در دست نیست.
  • پنجشنبه ۲۵ تیر ماموران زندان اوین جهت بازرسی به بند ۸ این زندان یورش بردند که رضا انتصاری از دراویش زندانی دچار حمله شدید قلبی شد ولی مسولین بهداری از اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی جلوگیری کردند.
  • سه شنبه ۳۰ تیر ئاسو رستمی فعال مدنی زندانی بند هشت اوین به دلیل شدت عفونت و خونریزی ریه به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و با وجود عدم تکمیل درمان و نیاز به معالجه مجددا به زندان بازگردانده شد.
  • سه شنبه ۳۰ تیر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی که جمعه ۲۶ تیر سال جاری در بدو ورود به فرودگاه امام خمینی تهران توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد.
  • پنجشنبه ۱ مرداد مجید معین خبرنگار روزنامه بیان و سلام و مدیر کمیته اقتصادی انجمن ورزشی نویسان جوان که در سال ۸۹ به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس محکوم و در زندان اوین می باشد در پی پرونده جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
  • پنجشنبه ۱ مرداد رضا امجدی عضو کمیته هماهنگی و فعال کارگری و زندانی زندان مرکزی سنندج جهت درمان بیماری قلبی توسط بهداری زندان به بیمارستان توحید سنندج منتقل شد.
  • شنبه ۳ مرداد صد زندانی با جرایم مختلف که دارای محکومیت های بلند مدت هستند از زندان اوین به زندان مرکزی فشافویه تهران منتقل شدند.
  • سه شنبه ۶ مرداد یک متهم به جرائم مواد مخدر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان قم منتقل شد.
  • سه شنبه ۶ مرداد محمد صدیق کبودوند موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که به ۱۱ سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان اوین به سر می برد در نهمین سال حبس خود همچنان از مرخصی و رسیدگی پزشکی مناسبی محروم است.
  • سه شنبه ۶ مرداد علیرضا رسولی که در مرداد سال ۹۱ در پی شرکت در تجمعات مسالمت آمیز مختلف بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود با تشکیل پرونده جدید به اتهام اجتماع و تبانی از طریق ارتباطات و ارسال اخبار به خارج از زندان مسولین با صدور حکم عدم تحمل کیفر وی مخالفت کردند.
  • جمعه ۹ مرداد چند تن از زندانیان بند هشت زندان اوین به یک نوع مسمومیت ویروسی دچار شده اند و از انتقال آنان به بهداری نیز خودداری می شود.
  • پنجشنبه ۸ مرداد یوسف شهنوازی شهدادی_کامران زرعی و جمال کاسبار دارنده به اتهام مواد مخدر جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی در زندان بندر عباس منتقل شدند.
  • پنجشنبه ۸ مرداد سعید ملک پور محکوم جرائم سایبری که به حبس ابد به اضافه هفت سال و نیم محکوم شده است در هفتمین سال حبس به بند هشت زندان اوین منتقل شد وی طی یکسال گذشته در بند ۴ زندان اوین و با نظر رئیس بند و توجیهات امنیتی از ملاقات حضوری محروم بوده است.
  • چهارشنبه ۷ مرداد مهران امینی آذر شهروند مهابادی که در جریان اعتراضات خیر مهاباد بازداشت شد با پای شکسته و محروم از تلفن و ملاقات در سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه نگهداری می شود.
  • چهارشنبه ۷ مرداد یوسف کاکه ممی شهروند مهابادی که در سال ۸۴ به اتهام ارتباط و همکاری با پژاک به ۹ سال زندان محکوم شده بود و در بند ۱۲ زندان ارومیه می باشد با تشکیل پرونده جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی بازپرس شعبه ۶ دادسرای ارومیه قرار وثیقه وی به قرار بازداشت تبدیل شد.
  • جمعه ۹ مرداد پانصد نفر از زندانیان عادی که از زندان اوین به فاز چهار زندان مرکزی تهران (فشافویه) به دلیل وضعیت نامناسب مکان نگهداری و برخورد نامناسب مسولین دست به اعتصاب غذای گروهی زده اند.
  • پنجشنبه ۸ مرداد کامران مرتضایی رئیس دانشگاه بهاییان ایران پس از چهار سال و نیم بودن یک روز مرخصی همچنان در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد.
  • یکشنبه ۱۱ مرداد نرگس محمدی فعال مدنی و زندانی زندان اوین که در پی تشدید وخامت جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود در حالت نیمه بیهوشی به زندان بازگردانده شد.
  • یکشنبه ۱۱ مرداد زندان مرکزی زندان تهران(فشافویه) با وجود نداشتن امکانات نامناسب بهداشتی و تاسیسات آب مصرفی اقدام به پذیرفتن زندانیان زندان اوین و قزلحصار نموده است.
  • یکشنبه ۱۱ مرداد علیرضا احمدی زندانی بند هفت زندان اوین به علت مشکلات جسمانی با دستبند و لباس فرم زندان به بیمارستان منتقل شد.
  • شنبه ۱۰ مرداد مسولین زندان اوین از اعزام بابک آسیایی که دچار بیماری قلبی و علیرضا گلی پور دارای مشکلات گوارشی می باشند به مراکز درمانی خارج از زندان خودداری می کنند.
  • شنبه ۱۰ مرداد با وجود دستور دادستانی مسولین بند هفت ۲۰۹ زندان اوین با ملاقات شهریار سیروس هنرمند بهایی زندانی با خانواده اش مخالفت می کنند وی یک ماه است که در انفرادی بند ۲۰۹ اوین به سر می برد و هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت وی ارائه نشده است.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد حکم ۷۴ ضربه شلاق یک متهم به سرقت منازل به حکم صادره توسط شعبه هفت اجرای احکام به ریاست قاضی قارونی در ملاعام در پادادشهر اهواز اجرا شد وی همچنین به ۴ سال حبس محکوم شده است.
  • پتجشنبه ۱۵ مرداد نیروهای امنیتی زندان رجایی شهر در بازرسی از سالن ۱۰ بند ۴ این زندان اقدام به ضبط وسایلی کردند که از فروشگاه زندان خریداری شده بود.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد جلسه رسیدگی به اتهامات جدید علیرضا رسولی زندانی سیاسی زندان مهاباد برگزار شد اتهامات وی تبلیغ علیه نظام_تحریک و دست داشتن در اعتراضات اخیر مهاباد می باشد در نهایت قاضی پرونده خواهان تجدید جلسه دادگاه و حضور کارشناس پرونده شد.
  • دوشنبه ۱۲ مرداد سعید پور حیدری زندانی زندان رجایی شهر کرج در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام اقدام علیه امنست ملی_تبلیغ علیه نظام_توهین به رهبری و نشر اکاذیب در فضای مجازی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • چهارشنبه ۱۴ مرداد در پی افت فشار شدید وضعیت جسمی محمد صدیق کبودوند زندانی سیاسی زندان اوین نامساعد می باشد.
  • چهارشنبه ۱۴ مرداد سهراب صالحین_نادی صبوری_میلاد پور عیسی_جواد مهاجری_ستاره داودی و احمد حائری که در جریان اعتراض به حمله بند ۳۵۰ زندان اوین موسوم به پنجشنبه سیاه بازداشت شده بودند در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی زرگر در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد با وجود اتمام حبس رسول بداقی معلم زندانی مسولین زندان اوین با تشکیل پرونده جدید از آزادی وی خودداری کردند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد بهاره هدایت زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین یکماه است که با پایان یافتن دوران محکومیتش به طور غیر قانونی در زندان نگهداری می شود.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد نامق دلدل شهروند اهل سنت بوکانی پانزده ماه است که دربند ۲۰۹ اوین می باشد و از اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد محمد امین عبداللهی زندانی سیاسی زندان طبس در دهمین سال حبس خود در اعتراض به وضعیت پرونده و عدم اعطای آزادی مشروط و عدم مرخصی دست به اعتصاب غذا زد.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد مجید آذرپی فعال سیاسی و عضو شاخه جوانان حزب اعتماد ملی تهران که در خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد هنوز تفهیم اتهام برای وی صورت نگرفته و همچنین از داشتن وکیل محروم می باشد.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد علی محمدی زندانی سیاسی زندان ارومیه که به دلیل اعتصاب غذا به انفرادی منتقل شده بود در پی وخامت جسمانی به بهداری منتقل و در آنجا اقدام به خود کشی نمود که بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
  • یکشنبه ۱۱ مرداد محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه به اتهام فساد فی الارض از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد.
  • جمعه ۱۶ مرداد رمضان احمد کمال زندانی زندان رجایی شهر کرج و تبعه کشور سوریه که درهنگام بازداشت گلوله خورده دست راست وی دچار عفونت شده و خطر از کارافتادگی دارد ولی مسولین زندان اجازه انتقال مجدد وی را بیمارستان نمی دهند.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد عبدالفتاح سلطانی در اعتراض به اعمال تبعیض میان زنداینان در دستگاه قضایی از قبول ۷۲ ساعت مرخصی خودداری کرد.
  • یکشنبه ۱۸ مرداد سیروان نژادی و علی احمد سلیمان دو زندانی سیاسی کرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان تبریز منتقل شدند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد یک متهم به سرقت مسلحانه از طریق بانک های مشهد با حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی قطع انگشتان دست راست و بخشی از پای چپ وی به اجرا در آمد.
  • دوشنبه ۱۹ مرداد مریم اکبری منفرد زندانی سیاسی شش سال است که از داشتن حق رسیدگی پزشکی و مرخصی محروم می باشد.
  • چهارشنبه ۲۱ مرداد احمد کریمی زندانی سیاسی و تبعیدی زندان گنبد کاووس هفت سال بدون مرخصی می باشد.
  • چهارشنبه ۲۱ مرداد صدیقه مرادی زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین چهار سال است که بدون مرخصی به سر می برد.
  • چهارشنبه ۲۱ مرداد خدا بخشی دادیار زندان اوین از ملاقات معصومه دهقان همسر زندانی سیاسی عبدالفتاح سلطانی ممانعت کرد,دلیل این اقدام اعلام نشده است.
  • یکشنبه ۲۵ مرداد یک هفته است که سیستم آب گرم بند هشت زندان اوین قطع و زندگی روزمره زندانیان مختل شده است.
  • یکشنبه ۲۵ مرداد سعید رضوی فقیه زندانی سیاسی که دچار مشکلات قلبی و ریوی می باشد علی رغم ناتمام ماندن درمان و بر خلاف نظر پزشکان با برخوردهای توهین آمیز و خشن ماموران به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.
  • دوشنبه ۲۶ مرداد قربان بهزادیان نژاد در آستانه پایان محکومیت و آزادی از زندان بودن هیچ دلیلی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه احضار و مورد سوال و جواب قرار گرفت.
  • دوشنبه ۲۶ مرداد اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران پس از پنجاه روز بازداشت و تحقیقات مقدماتی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
  • سه شنبه ۲۷ مرداد آتنا دائمی فعال مدنی زندان اوین از وضعیت نامساعد جسمانی رنج می برد و مشکوک به بیماری ام اس است.
  • سه شنبه ۲۷ مرداد سمکو خلقتی که به اتهام همکاری با حزب دموکرات کردستان و همکاری موثر در پیشبرد اهداف این حزب به ۱۵ سال زندان محکوم می باشد از بند هشت زندان اوین به زندان اراک منتقل شد.
  • سه شنبه ۲۷ مرداد امیر امیر قلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین هشت ماه است که بلاتکلیف و با عدم برگزاری دادگاه و همچنین تبریل قرار بازداشت به سر می برد.
  • چهارشنبه ۲۸ مرداد ناصر عبداللهی محکوم به قصاص پس از ۲۱ سال زندان در زندان بندرعباس به سلول انفرادی جهت اجرای حکم منتقل شد.
  • شنبه ۳۱ مرداد مسولین زندان اوین از ملاقات خانواده محمد رضا نکونام (روحانی منتقد حکومت) با وی جلوگیری به عمل آوردند.

 

 

دانشجویان:

  • دوشنبه ۵ مرداد ۱۵۰ دانشجوی دختر پزشکی در اعتراض به مصوبه وزارت بهداشت مقابل این وزارت خانه تجمع کردند این مصوبه تعهد خدمت دختران را مشمول قانون تخصیص هشت ساله و پسران را تنها دو ساله عنوان کرده است.

 

 

اعدام:  

  • چهارشنبه ۲۴ تیر یک متهم به زنای عنف در شهر مه استان خراسان رضوی در ملاءعام اعدام شد.
  • شنبه ۳ مرداد سه متهم تجاوز به عنف در زندان ایلام اعدام شدند.
  • دوشنبه ۵ مرداد نه زندانی به اتهام مواد مخدر در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند.
  • دوشنبه ۵ مرداد فیروز نوری و سعید گنجوی به اتهام مواد مخدر در محوطه زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.
  • چهارشنبه ۷ مرداد سه متهم به اتهام تجاوز به عنف در ملاعام در استان البرز اعدام شدند.
  • جمعه ۹ مرداد یک متهم به جرائم مواد مخدر در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.
  • پنجشنبه ۸ مرداد پنج متهم که نفر از آنان زن بود به اتهام مواد مخدر در زندان شهاب کرمان به دار آویخته شدند.
  • چهارشنبه ۷ مرداد چهار متهم به جرائم مواد مخدر که دو تن از آنها تبعه افغانستان بودند در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.
  • شنبه ۱۰ مرداد دو زندانی با جرائم مواد مخدر و یک متهم به قتل در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد چهار متهم به جرائم مواد مخدر در استان یزد اعدام شدند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد سه زندانی متهم به جرائم مواد مخدر در زندان رفسنجان اعدام شدند.
  • یکشنبه ۱۸ مرداد دو متهم به تجاوز به عنف در میدان حافظ شهر مشهد در استان خراسان رضوی در ملا عام اعدام شدند.
  • شنبه ۲۴ مرداد یک متهم به قتل در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شد.
  • دوشنبه ۲۶ مرداد ده زندانی با جرائم مواد مخدر و شرارت در زندان مرکزی بندرعباس و زندان میناب در استان هرمزگان اعدام شدند.
  • سه شنبه ۲۷ مرداد دو متهم به تجاوز عنف در ملاعام در شهر زنجان اعدام شدند.
  • دوشنبه ۲۶ مرداد عیسی عمر زهی,سعادت شاکرم زهی,جمعه پیره و عبدالحق شهنوازی چهار زندانی بلوچ اهل سیستان و بلوچستان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در محوطه زندان میناب اعدام شدند.
  • شنبه ۳۱ مرداد یک متهم به جرائم مواد مخدر در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.
  • شنبه ۳۱ مرداد دو متهم به قتل در زندان مرکزی رشت اعدام شدند.

 

 

فرهنگی:

  • چهارشنبه ۳ تیر روزبه نعمت اللهی از هنرمندان موسیقی در صدا و سیما ممنوع الفعالیت شد از دلیل این اتفاق اطلاعی در دست نیست.
  • شنبه ۲۷ تیر کنسرت رضا یزدانی در آبادان طی نامه ای از مسولان سالن سینما نفت لغو و دلیل این امر هم اعلام نشده است.
  • یکشنبه ۱۸ مرداد محمد فرهادی وزیر علوم اعلام کرد به هیچ وجه اجازه برگزاری کنسرت در دانشگاه ها را نخواهد داد.
  • دوشنبه ۱۹ مرداد به دلیل رعایت نکردن برخی شئونات و دیالوگ ه شورای نظارت و ارزشیابی مرکزی هنرهای نمایشی اجرای تئاتر پینکویا را متوقف کرد.

 

 

اصناف:

  • شنبه ۶ تیر اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران که برای پیگیری علت ممنوع الخروجی بودنش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود پس از بازجویی بازداشت شد و ۷۰ نفر از همراهان وی که در مقابل اوین منتظر بازگشت وی بودند در آنجا تحصن کردند.
  • سه شنبه ۹ تیر جمعی از پرستاران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب افتاده و نداشتن امنیت شغلی در مقابل دانشگاه علوم پزشکی همدان تجمع کردند.
  • چهارشنبه ۳۱ تیر جمعی از معلمان که در اعتراض به بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی معلمان تحت تدابیر امنیتی شدید در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع سکوت برگزار کردند و ۱۳۰ نفر از آنها برای ساعاتی بازداشت شدند.
  • یکشنبه ۴ مرداد دکتر فروغ رزمجویی جراح بیمارستان ولی عصر ممسنی در استان فارس به اتهام توهین به مامور دولت در اورژانس بیمارستان دستگیر و با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد.

 

 

 

 

اقلیت های ملی:

  • چهارشنبه ۱۷ تیر فائق چیره فعال مدنی با احضاریه از سوی اداره اطلاعات مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • چهارشنبه ۳۱ تیر عباس لسانی فعال مدنی استان اردبیل که به یک سال حبس تعزیریدر اردیبهشت سال جاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر اردبیل به ریاست قاضی اسد پور محکوم شده بود هنگام مراجعه به محل کار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

 

 

 

 

 

اقلیت های مذهبی:

  • سه شنبه ۲ تیر چهار نفر از اعضای عرفان حلقه به صورت تلفنی به دادسری اوین جهت اجرای احکام خود فراخوانده شدند اردشیر شهنواز به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس تعزیری و تحصیل مال نامشروع از طریق تکثیر و توزیع آثار عرفان حلقه و مداخله در امور پزشکی به پرداخت ۳۰ میلیون جریمه نقدی_محمد تاجیک پازوکی با همین اتهامات به ۵ سال حبس تعزیری و جریمه نقدی_محمد رضا افشار با همین اتهامات به دو سال حبس تعزیری و ۵۰ میلیون جریمه نقدی و همچنین لیلا سبز علی جماعت نیز به یک سال حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شدند.
  • یکشنبه ۷ تیر مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه اهل سنت شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان به وزارت اطلاعات این شهر احضار و پنج ساعت مورد بازجویی قرار گرفت از علت احضاریه و بازجویی ها اطلاعی در دست نیست.
  • جمعه ۱۲ تیر روفیا پاکزادان_شهره صمیمی_پریوش شجاعی و تینا موهبی شهروندان بهایی چهارمین جلسه دادگاه آنها در استان گلستان به اتهام تبلیغ علیه نظام در حالی برگزار شد که به دلیل عدم دریافت احضاریه روفیا پاکزادان از حضور در دادگاه و حق دفاع خود محروم شد.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر زیبا پور حبیب از مربیان عرفان حلقه که به اتهام دخالت در امور پزشکی_توهین به مقدسات و کسب مال ناشروع به ۳ سال حبس محاکمه شده بود جهت اجرای حکم خود را به زندان اوین معرفی کرد.
  • سه شنبه ۹ تیر شهریار سیروس هنرمند و نقاش بهایی توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد مامورین محل کار و همچنین خانه پدری وی را مورد تفتیش قرار دادند و وسایل شخصی نظیر کامپیوتر و کتاب_مجلات و دست نوشته های وی را ضبط کردند.
  • یکشنبه ۲۱ تیر ماموران امنیتی با حضور در گلستان جاوید سنندج مانع از خاکسپاری خانم محمدی فراز از شهروندان بهایی شدند.
  • چهارشنبه ۷ مرداد ماموران شهرداری با همراهی نیروی انتظامی و ماموران امنیتی بخشی از نماز خانه اهل سنت در منطقه پونک تهران را تخریب کردند.
  • سه شنبه ۱۳ مرداد ماموستا ناصریری طلبه علوم دینی اهل سنت از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و به زندان مرکزی شهر سنندج منتقل شد از اتهامات وارده اطلاعی در دست نیست.
  • جمعه ۱۶ مرداد پیمان فتحی,مرتضی رسولیان و امیر رضا الماسیان از اعضای گروه موسوم به جمعیت آل یاسین(مسیحیت نوین) در محل زندگیشان بازداشت و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.
  • جمعه ۱۶ مرداد هایده شادنیا,شهین بشیری,مونا چهاردولی,اسماعیل فلاحتی,نعمت الله یوسفی وفردی به نام رازمیک به همراه دو نفر دیگر از نوکیشان مسیحی از اعضای کلیسای خانگی از سوی ماموران امنیتی لباس شخصی با بی احترامی و ضرب و شتم بازداشت و کتب و جزوات آنان ضبط شد از محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.
  • جمعه ۲۳ مرداد درسا قلیزاده دانشجوی رشته معماری دانشگاه روز بهان ساری در خلال امتحانات پایان ترم پس از احضار به ستاد خبری وزارت اطلاعات به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد.
  • دوشنبه ۲۶ مرداد شاگردان و هواداران محمد علی طاهری بیانگذار عرفان حلقه و زندانی,در اعتراض به صدور حکم اعدام در تهران تجمع کردند که مورد ضرب وشتم قرار گرفتند و ۵۰ نفر از آنها نیز بازداشت شدند.

 

 

 

کارگری:

  • دوشنبه ۸ تیر به علت سقوط جرثقیل در مجتمع پتروشیمی ایلام دو کارگر کشته و یک نفر زخمی شد.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر یک کارگر به علت فقدان ایمنی در محل کار زیر خروارها شن در یک واحد صنعتی واقع در روستای لیلی یادگار شهرستان نهاوند جان باخت.
  • دوشنبه ۸ تیر آرام و فواد زندی دو برادر و فعال کارگری به اتهام فعالیت های کارگری و همچنین عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شدند.
  • سه شنبه ۹ تیر فرزاد مرادی نیا فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی که پیشتر در دادگاه به ریاست قاضی سعیدی به اتهام عضویت در کومله و تبلیغ علیه نظام به دو سال حبس محاکمه شده بود در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس محاکمه شد.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر حامد محمودنژاد فعال کارگری به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ۹۱ روز زندان محاکمه شد.
  • دوشنبه ۱۵ تیر یک کارگر تبعه افغانستان هنگامکار در روستای دینار آباد شهریار بر اثر پاره شدن سیم بالابر به کف چاه هفت متری سقوط و کشته شد.
  • شنبه ۱۳ تیر گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۱۵ و ۱۶ عسلویه با تجمع در مقابل ساختمان شش ضلعی که در اختیار عوامل کارفرمای اصلی قرار دارد خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.
  • جمعه ۱۹ تیر شهرام محمدی کارگر واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مارون که بر اثر اشتغال گاز هگزان دچار سوختگی شدید شده بود بر اثر شدت جراحات در گذشت.
  • جمعه ۱۹ تیر بسم الله محمدی کارگر افغان به علت فقدان ایمنی در محل کار از طبقه پنجم ساختمان نیمه کاره در دزفول به پایین ساختمان سقوط و جان خود را از دست داد.
  • پنجشنبه ۱۸ تیر انفجار در کنورتور شماره ۲ ذوب آهن اصفهان سه کشته و چهار زخمی بر جایی گذاشت.
  • سه شنبه ۱۶ تیر یک کارگر به علت برق گرفتگی در یکی از کارخانه های قطب صنعتی بروجن واقع در استان چهارمحال بختیاری جان خود را از دست داد.
  • شنبه ۲۰ تیر غالب حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در شهر سنندج توسط اداره اطلاعات این شهر به صورت تلفنی احضار شد.
  • یکشنبه ۲۱ تیر زن کارگری که در پی اختلاف با کارفرمای سابقش به وسیله بنیزین خود سوزی کرده بود توسط نیروهای مردمی جان سالم به در برد.
  • جمعه ۲۶ تیر به دلیل فقدان ایمنی در محل کار یک کارگر در شهرستان قشم استان هرمزگان در حین جابه جایی شیشه سکوریت و شکستن آن به شدت مجروح و در گذشت.
  • دوشنبه ۲۲ تیر محمد گنجی وطن کارگر معدن زغال سنگ البرز در شهرستان شاهرود استان سمنان بر اثر ریزش معدن جان خود را از دست داد.
  • سه شنبه ۳۰ تیر یک کارگر در پی سقوط لودر در یک معدن شن در شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی جان خود را از دست داد.
  • دوشنبه ۲۹ تیر به علت بسته نبودن سیم بکسل به واگن زغال در تونل شماره ۳۰ منطقه طرزه دامغان در استان فارس دو کارگر کشته شدند.
  • یکشنبه ۲۸ تیر دو کارگر تبعه چین بر اثر سیل و طوفان در محدوده آزاد راه تهران_شمال کشته و مفقود شدند.
  • چهارشنبه ۳۱ تیر یک کارگر معدن روستای نطنز واقع در استان اصفهان بر اثر ریزش قسمتی از کوه جان خود را از دست داد.
  • جمعه ۲ مرداد ۱۲۰ کارگر قرار دادی و رسمی کارخانه فولاد و چدن دورود ۴ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و ۳ سال است که حق بیمه های آنان پرداخت نشده است.
  • شنبه ۳ مرداد فرزاد مرادی نیا فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی که در اردیبهشت سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب توسط قاضی سعیدی به ۳ سال حبس تعزیری محاکمه شده بود به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
  • یکشنبه ۴ مرداد یک کارگر چاه کن در روستای شادیان کاشان به علت فقدان ایمنی در کار بر اثر ریزش چاه جان خود را از دست داد.
  • دوشنبه ۵ مرداد در اثر ریزش خاک و نخاله در یک پروژه ساختمانی در مشهد دو کارگر در عمق ده متری در آوار محبوس شدند که یک نفر بر اثر مصدومیت به بیمارستان منتقل و دیگری جان خود را ازدست داد.
  • سه شنبه ۶ مرداد پانصد کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در استان خوزستان در اعتراض به بی توجه ای کارفرما در پرداخت مطالباتشان دست از کار کشیدند.
  • دوشنبه ۱۲ مرداد یک کارگر بر اثر برق گرفتگی در کارگاه بلوک زنی شهرستان لنگرود در استان گیلان جان باخت.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد به دلیل فقدان ایمنی در حین کار یک کارگر در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی به علت پاره شدن طناب نگهدارنده در درون چاه سقوط و جان باخت.
  • یکشنبه ۱۸ مرداد یک کارگر تبعه افغانستان به دلیل کمبود اکسیژن در چاه استخر یک برج مسکونی جان باخت.
  • یکشنبه ۲۵ مرداد آرام و فواد زندی از فعالین کارگری سنندجی که در ۱۵ تیر سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام فعالیت های کارگری,شرکت در مراسم های روز جهانی کارگر,روز جهانی زن و ارتباط با خانواده های فعالین کارگری زندانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند جهت اجرای حکم بازداشت و به زندانی مرکزی سنندج منتقل شدند.
  • یکشنبه ۲۵ مرداد یک کارگر در رضوان شهر اشکذر استان یزد به دلیل فرسودگی پایه تیر برق سقوط و جان سپرد.
  • یکشنبه ۲۵ مرداد به دلیل فقدان ایمنی در حین کار یک کارگر در تهران در چاه سقوط و جان باخت.
  • پنجنشنبه ۲۹ مرداد کاوه ملکی کارگر یک کارگاه مرتبط با پتروشیمی سنندج که جهت برش به داخل لوله ای به قطر یک متر و بیست سانت و عمق پنج متر می رود بر اثر کمبود اکسیژن جان خود را از دست می دهد.
  • شنبه ۳۱ مرداد چهار کارگر تبعه افغانستان در حین کار از ساختمان در حال ساخت در حوالی شهرک نفت تهران به دلیل فقدان ایمنی در کار به پایین سقوط و سه نفر از آنها بر اثر شدت جراحات فوت کردند و یکنفر دیگر به بیمارستان منتقل شد.

 

 

محیط زیست و بهداشت:

  • سه شنبه ۱۶ تیر غلظت ذرات معلق در هوای سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰ برابر حد مجاز و سه برابر حد بحران است.
  • جمعه ۱۹ تیر دریاچه ۱۲۰ هزار هکتاری بختگان در استان فارس خشک شد و باعث ایجاد طوفان های نمک در شهرستان های نی ریز_خرامه و ارسنجان شده است.
  • دوشنبه ۵ مرداد دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز استان فارس به علت بهره برداری بی رویه و کشاورزی های غیر کارشناسی به طور کامل خشک شد.
  • چهارشنبه ۷ مرداد شهرداری رشت به بهانه اجرای طرح اتوبوس های تندرو شبانه۳۷   اصله درخت ۳۰ تا ۷۰ ساله را در خیابان امام خمینی قطع کردند.
  • چهارشنبه ۷ مرداد از ابتدای سال ۹۴ تا کنون به دلیل آب آشامیدنی ناسالم ۱۶۴ نفر در سیستان و بلوچستان مبتلا به مالاریا شده اند.
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد میزان غلظت گرد وغبار در هوای شهر اهواز استان خوزستان به ۴۶ برابر حد مجاز رسید.

 

 

 

سایر موارد:

  • دوشنبه ۸ تیر آکام تلاج که توسط نیروهای امنیتی در تجمع اعتراضی به مرگ پریناز خسروانی در شهرستان مهاباد با ضرب گلوله مجروح شده بود پس از ۵۳ روز در بیمارستان امام خمینی ارومیه در گذشت.
  • چهارشنبه ۱۰ تیر ۵۰۰ نفر از شهروندان شیراز به اتهام روزه خواری در ماه رمضان بازداشت و ۲۵۰۰ نفر نیز تذکر شفاهی گرفته اند.
  • سه شنبه ۹ تیر کانی آگوشی دختر محمد امین آگوشی زندانی سیاسی زاهدان که با برادرش زندگی می کرد خود را حلق آویز کرد و در گذشت.
  • پنجشنبه ۱۸ تیر ۴ نفر به اتهام روزه خواری در طرقبه خراسان رضوی در ملاعام ۷۴ ضربه شلاق بر آنها جاری شد.
  • شنبه ۱۷ مرداد شهرداری منطقه یک خرم آباد چاپخانه ای را به علت پرداخت نکردن عوارض با کارگران داخل آن که مشغول کار بودند پلمپ کرد.

 

دگرباشان:

  • چهارشنبه ۱۷ تیر مجتبی محیاپور از سوی شعبه یک دادگاه کیفری کرمان به ریاست قاضی توحیدی به اتهام لواط به ۱۰ سال حبس محکوم شد.
  • چهارشنبه ۱۷ تیر حسن حیاتی از سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان به ریاست قاضی آب روشن به اتهام لواط به ۱۵ سال حبس محکوم شد پیشتر نیز در سن ۱۶ سالگی با همین اتهام هفت سال در زندان بندرعباس نگهداری می شد.