گفتگو

ترجمه مصاحبه میامی هرالد با ریاست شورای ملی ایران، شاهزاده رضا پهلوی

پیوند به سایت روزنامه

پهلوی ارائه چشم انداز خود برای ایران

رضا پهلوی ۱۹ ساله ، در ایالات متحده آمریکا مشغول به تحصیل بود که انقلاب ایرانیان پدر او – شاه – را از تهران بیرون رانده و به تبعید دائم در سال ۱۹۷۹ رهسپار کردند.

او هم اکنون مدیر بنیاد سلطنتی پهلوی است و به تازگی مهمان دو روزه در انجمن استراتژیک جهانی در هتل بالتیمور میامی بودند. در مصاحبه ای با مجله میامی هرالد، وی امید خود را برای یک ایران سکولار و دموکراتیک ، و تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته ای و مسائل دیگررا مورد بحث قرار داد که در زیر نقل قول می گردد:

سفر خود به انجمن استراتژیک جهانی میامی را چقدر موفق می بینید؟

این اولین بار است که ازمن دعوت شد تا شرکت کنم و این فرصت خوبی بود برای من که از جو موجود با حضورافراد باتجربه در زمینه های مختلف استفاده کرده و در آن واحد با افراد وچهره های جدید بسیاری ملاقات کنم . البته من قبلا” شانس داشتم با شخصیتهای مختلفی مانند نخست وزیر سابق پاکستان آقای شوکت عزیز و یا رئیس جمهور سابق جمهوری دومینکین آقای لایونل فرناندز ملاقات کنم . شخصیتها در این سطح ثروت عظیمی از تجربه و دانش محسوب می شوند و همیشه خوشایند است که نقطه نظرهای خود را باهم مقایسه کرده و دیدگاه ها و ایده های خود را بایکدیگر به اشتراک بگذاریم .

آیا شما فکر می کنید که بیشتر مردم در حال حاضر از عمق و پیچیدگی شرایط در ایران نسبت به قبل آگاه تر هستند ؟

این بستگی به زمینه های مورد علاقه شان دارد. هرچند که امروزه خاورمیانه سر تیتر اخبار است ولی موضوع ایران یک موضوع داغ است که نمی توان آنرا نادیده گرفت ، این درجه نفوذ و عمق در اطلاعات است که باعث می شود تا چه حد درک و فهم عمیقی از موضوع داشته باشید. در بسیاری از موارد ، میزان فهم افراد فقط محدود است به آنچه که در سطح رسانه بازگو می شود . برای درک عمیقتر موضوعات شما باید در مورد آنها تحقیق بیشتری کنید . بسیاری از مردم را من دیده ام، مثلا” به خصوص بسیاری از اتباع کانادا، در دولت کشور خود و سیاست خارجی آن درگیر شده اند و بسیار آگاه ترهستند. . بسیاری از آنها به کشور من قبلا”یا بصورت یک ماموریت و یا به صورت فردی سفرکرده اند. از بحثهایی که من تا به حال با آنها داشته ام اینطور به نظر می رسد که ، بزرگترین نگرانی آنها این است که این امر به چه چیز منجر خواهد شد؟

reza with mel

این پرسش خوبی است ، شما چه پاسخ می دهید؟

فرضیه ای که من طرفدارش هستم و منظور من فرضیه ای است که اکثر ایرانیان سکولار و دموکرات طرفدار آن هستند یک گزاره ساده است و آن این است که بهترین راه برای تضمین حاکمیت رای گیری است. اگر شما در کشوری زندگی می کنید که انتخابات آزاد موجود نیست به احتمال زیاد آن یک سیستمی نیست که نماینده واقعی خواسته های ملتش باشد . از زمان شکل گیری این رژیم، شما با یک حکومت دینی خاص رو برو هستید که یک رهبر دارد که او یک فرد غیر منتخب است و ادعا می کند که نمایندگی خدا بر روی این سیاره است ودرهرموضوعی حرف آخر را فقط او می زند. الان قرن بیست و یکم است، ما در مورد قرون تاریک وسطی و یا دوران تفتیش عقاید صحبت نمی کنیم.

به افرادی که با شما درباره این مسئله بحث می کنند که در زمان حکومت پدر شما ویا اگر شما بعد از پدرتان برسر کار می آمدید , هم انتخابات وجود نداشت ، چه پاسخی می دهید؟

من نگاهم به گذشته نیست ، بلکه به آینده می نگرم. من خودم هستم، و دیدگاه خودم را دارم و دستور کار خودم و ارتباط خودم را با جوانان امروز دارم .

ما در عصر اینترنت و توییتر و یوتیوب زندگی می کنیم ، که در آن اطلاعات به راحتی و آماده در دسترس همه هست و این به این معناست که جامعه ایران از اطلاعات محروم نیست. آنچه که آنها از آن محروم هستند توانایی صحبت آزادانه است و برای این فرصت عطش دارند. فقط باید یک آمادگی ذهنی و فرایند بلوغ سیاسی برای یادگیری از همه اینها وجود داشته باشد.

به نظر شما ، آیا ایران به لحاظ سیاسی و یا ذهنی آماده رفتن به مرحله بعد می باشد؟

چهل و یا پنجاه سال پیش، بحث درمورد مسائل مذهبی یک تابو بود. اما امروز این طور نیست . طوری که امروز من کشورم را می بینم راهی که نتیجه این همه تجربیات است مارا به این می رساند که : کجاست که مردم می توانند حقوق کامل و برابر خود را تضمین کنند؟ چه فرضیه ای باید وجود داشته باشد که در آن هیچ ایدئولوژی رسمی به حساب حق دیگران حکومت نکند. چگونه می توان از حقوق همه تحت قانون محافظت شود، بدون توجه به نژاد ،برتری مذهبی، یا زن بودن در مقابل مرد بودن؟ همه اینها دیگر یک فرضیه نیست بلکه تقاضا و انتظار است . به این ترتیب، من فکر می کنم این کشور امروز آماده است برای به چالش کشیدن فاز نهایی خود در تکامل سیاسی، ونه فقط تکامل اجتماعی و اقتصادی .و اگر ما در اواسط قرن بیستم درمورد بهترین راه ممکن از طریق تکامل سیاسی برای رسیدن به دموکراسی کامل بحث و مذاکره نکرده ایم ، فکر می کنم الان کشور خیلی بیشتر برای این موضوع آماده و مستعد است .

از دیدگاه شما چه نشانه هایی را علامت این آمادگی می بینید؟

شبکه های زیرزمینی. دسترسی به فیلترشکن های مختلف دنیا برای ارسال مطالب ، چه آن در صفحه فیس بوک شان باشد ویا یک وبلاگی که مخفیانه منتشر شده است. ما بر همه اینها نظارت داریم . و مردم مخالفت آشکار خود را از طرق بسیارو راه های مختلف نشان می دهند. میدانید ، مثلا” آن کلیپ سی دقیقه ای از یک مرد روستایی که اعتراض خود را به عدم پرداخت حقوقش از سوی کارخانه ابراز می کرد چه بازخوردی داشته . رسانه های بسیاری هستند که ایران را پوشش می دهند و نظر مردم در کوچه و خیابان را نشان می دهند . زیاد پیچیده نیست که اینها را دریابید اگر شما بدانید که به کجا باید نگاه کنید.

من می دانم که شما لزوما نمی خواهید به گذشته نگاه کنید ، اما در حال حاضرشاه مدتهاست که فوت شده اند . و شما مدت طولانیست که در حال مبارزه هستید. مطمئنا شما امیدواربودید که تا حالا باید به نتیجه مطلوب می رسیدید.؟

بعضی از افراد به این انقلاب مذهبی به چشم یک فاجعه می نگرند و اینکه در نوع خودش تک بوده . من به آن ، بصورت خیلی عجیب و غریبی به عنوان یک برکت و رحمت در لباس مبدل می نگرم. به عنوان مثال وقتی شما به جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده نگاه کنید، آن پس از چند دهه از درد و رنج، بی عدالتی و نابرابری به موفقیت خود رسید. یا مثلا” در مورد آپارتاید در آفریقای جنوبی . باید به اندازه کافی به آن سطح رسید که بگوییم ” دیگر کافی است “.

آن دوره درد و رنج برای مردم ایران چه موقع است ؟ الان یا دوران شاه؟

زمانی که شما جامعه را آموزش می دهید و همچنان کشوررا مدرن می سازید وهمچنان وضعیت اقتصادی مردم را بهتر و بهتر می کنید، پس انتظارمردم برای مشارکت بیشتر افزایش می یابد.تنها سطح آزادی در مفهوم سیاسی یک چالشی بود که به بهترین وجه ممکن مورد بحث قرار نگرفته بود. به خاطر داشته باشید، این در یک دوره جنگ سرد بود. یک تهدید ثابت از طرف بلوک شوروی تلاش برای استیلا بر بسیاری از کشورها از طریق شبکه های مختلف وجود داشت . ما در آن زمان در ایران حزب کمونیست داشتیم ، که پس از حزب کمونیست روسیه در جهان دومین و قدیمی ترین حزب بود.

اجازه دهید در مورد توافق هسته ای اخیرا بین ایران و ۵+۱ صحبت کنیم. چرا شما آن را پشتیبانی نمی کنید؟

من فکر نمی کنم کسی هنوز آماده است تا آن را یک توافق بنامد . این بیشتر یک گام به سوی موافقت کردن است که می تواند به نهایی سازی چیزی که در نهایت می تواند به توافق منجر شود. قبل از اینکه من به این توافق بخصوص بپردازم . می خواهم به دو نکته اساسی که به باور من، ایاد اساسی در نوع انتظار سیاسی از جهان غرب می رود اشاره کنم .در زمان جنگ سرد ، با اینکه دنیا به دو بلوک تقسیم شده بود ولی امکان همزیستی بین آنها با امضاء معاهدات نظامی وجو داشت . مشکلی که شما با نوع رژیمی که امروز در ایران حاکم است دارید اینست که غیر ممکن است که از آنها انتظار داشته باشید که با دنیایی که ارزشهای آزادی و دموکراسی و برابری را حفظ می کند همزیستی کنند. آنها می خواهند جهان به یک مدل خلافت اسلامی بازگردانند. شعار “مرگ بر امریکا” فقط یک شعار نیست ،این عبارت درست برگرفته از ایدئولوژی آنها است. برای آنها راز موفقیت در شکست شماست. اگر شما این را درک کنید ، خواهید فهمید که چرا من از اول حتی با سیاستهای تحریم تحمیل شده بر علیه رژیم هم مخالف بودم. این امر می تواند به یک رژیم مشروعیت بخشد، در حالیکه آنچه را ادعا می کندهنوز ثابت نکرده است .

به این دلایل من امیدوار نیستم که توافق اتمی با رژیم باعث آرامش و عادی شدن منطقه گردد.

آیا ما با ایرانی معامله می کنیم که درکی از آن نداریم ؟

در حال حاضر عدم شفافیت همه را مجبور ساخته که بگویند اینجا یک چیزی در جریان است که بسیار مشکوک است .

واکنش در ایران به اعلام تفاهم نامه بسیار شاد بود. حداقل این چیزی است که در تلویزیون به تصویر کشیده شده است. آیا می گویید این واکنشها ساختگی است؟

به ایرانیان حقیقت گفته نشده بود. دولت گفته بود که به یک توافق ضمنی رسیده است و قرار است که تحریم ها برداشته شوند. شما و من می دانیم که هنوز قرار است آنها به یک توافق برسند و آن قرار است در ماه ژوئن اتفاق بیفتد.

شورای ملی ایران رضا پهلوی

برخی می گویند شما مانند یک سخنگوی دولت اسرائیل سخن می گویید، همان کسانیکه دولت اوباما با آنها در مورد این موضوع اختلاف نظر دارد. درست است؟

من فکر نمی کنم که مسئله اینطور تفسیر شود . در برخی مواقع خواست ها ممکن است با هم همسو شود ولی این بدان معنا نیست که هر کدام سخنگوی دیگری است .مثلا “ممکن است اسرائیل و عربستان سعودی در موضوعی با هم توافق داشته باشد . اگر شما به موضع کشورها در منطقه نگاه کنید ، همه آنها می دانند که در پایان موضوع هسته ای این واقعیت وجود دارد،که گسترش سلاح های هسته ای تقریبا تضمین خواهد گردید. من معتقدم که اگر این مسئله به دقت بررسی نشود و یا اگر اثبات کامل و اطمینان از داده ها وجود نداشته باشد ، فقط اسرائیلی ها نیستند که نگران خواهند بود.

شما در مورد این مسائل بسیار پرشورهستید. ما چگونه باید بدانیم که شما موفق خواهید شد؟

روزی که ایرانیان در نهایت بتوانند به پای صندوق های رای بروند و با تصمیم گیری آزادانه آنچه را که برای آینده خود می خواهنددُ انتخاب کنند ، این امر می تواند اولین بار در کل تاریخ ایرانیان باشد ومی توانند ادعا کنند که ما مسئول تعیین سرنوشت خود هستیم. و آن یک دستاورد بسیار بزرگ خواهد بود.

———————————————————————————————–

رضا پهلوی

در روز ۳۱ اکتبر سال ۱۹۶۰ در تهران – ایران از شاه فقید و شهبانو فرح پهلوی به دنیا آمد. به عنوان ولیعهد ایران و اولین فرزند از چهار خواهر و برادر برگزیده شد ، او در سن ۱۷ سالگی برای آموزش نیروی هوایی ایران را ترک کرد ، که در طی آن زمان رژیم جدید در ایران اورا از بازگشت منع نمود . وی دوره اش را بعنوان خلبان جت جنگنده به پایان رساند و در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ تحصیل شد . پهلوی برنامه های آموزشی نیروی هوایی خود را در ایالات متحده آمریکا در پایگاه نیروی هوایی” ریس” در لوباک ، تگزاس به پایان رساند.

برای بیش از سی سال، پهلوی رهبر و مدافع اصول آزادی، دموکراسی و حقوق بشر برای ایرانیان بوده است ، وبه اقصی نقاط جهان سفر می کند و در مورد وضع اسفناک ایرانیان تحت رژیم اسلامی صحبت می کند.

نوشته شده توسط: جان یروود