بیانیه ها

بیانیه شورای ملی ایران به مناسبت روز جهانی زیست بوم

دانلود به صورت پی دی اف

بیانیه شورای ملی ایران به مناسبت روز جهانی زیست بوم_Page_1 بیانیه شورای ملی ایران به مناسبت روز جهانی زیست بوم_Page_2


Very detailed 7000px tree on lea template - nature collection

environment day

بیانیه شورای ملی ایران به مناسبت روز جهانی زیست بوم

حفظ زیست بوم، وظیفه نسل حاضر و تمامی دولت ها در مقابل نسل کنونی و نسل های آینده است، از این رو است که در نسل سوم حقوق بشر، حراست از زیست بوم به عنوان بخشی از حقوق انسانی معرفی می شود. سازمان ملل متحد روز پنجم ژوئن، برابر با پانزدهم خرداد را به عنوان روز جهانی محیط زیست معرفی نموده است.

شعار امسال روز محیط زیست، به قرار زیر است:

“هفت میلیارد رویا، یک کره خاکی، با دلواپسی مصرف کنیم.”

“Seven Billion Dreams, One Planet, Consume with Care.”

 در حالی که ایران تا قبل از انقلاب، یکی از کشورهای پیش رو منطقه در حفظ و حراست از زیست بوم محسوب می شد، اما امروزه شاهد آن هستیم که یکی از بدترین شرایط را در این زمینه دارا می باشد. به عنوان مثال، ایران به عنوان هفتمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای معرفی می گردد.

در دنیای مدرن پیشرفت در راستا و همزمان با حفظ زیست بوم و در گرو به حداقل رساندن آسیب به آن است، که در این میان مدیریت صحیح و سازنده، نقش اساسی  را بازی می کند، و چنانچه مدیریت صحیحی وجود داشته باشد، می توان بدون نابود کردن زیست بوم، که متعلق به نسل های آینده نیز هست، می توان به پیشرفت و رفاه دست یافت.

در سایه عدم صلاحیت رژیم جمهوری اسلامی در مدیریت این امر مهم و فساد حاکم و فساد حاکم ، شاهد نابودی زیست بوم ایران هستیم، و آماری که ارایه می شود، بسیار نگران کننده است و شهروندان ایران را به وحشت می اندازد، به عنوان نمونه:

  • آلودگی هوا در ایران به ویژه در برخی استانهای کشور بیداد میکند : سه شهر ایران، جزو پنج شهر آلوده دنیا هستند. جان شهروندان در کلان شهر تهران، به دلیل آلودگی شدید هوا در معرض خطر است. همچنین، گردو غبار و ریزگردها در برخی استانها به ویژه خوزستان، تنفس را برای شهروندان مشکل کرده است.
  • دو سوم از خاک کشورمان، یعنی قریب یکصد و بیست میلیون هکتار، با شتابی قابل توجه در حال تبدیل شدن به بیابان است.
  • ایجاد سدهای غیر اصولی، که تنها به منظور ایجاد کار و سود برای مافیای سد سازی در کشور است، باعث شده که دریاچه های مهم کشور ما در آُستانه خشک شدن قرار گیرد.
  • برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی و نبود هیچ گونه نظارتی بر آن، باعث گشته که کشور در معرض خطر پایان منابع زیر زمینی در آینده نزدیک قرار گیرد.

بطور کلی، آلودگی هوا، آب و گسترش دهشتناک بیابان در کشورمان در طی چند دهه ممکن است کشور ایران را با یک فاجعه تمام عیار مواجه نموده است. پر بیراه نیست اگر گفته شود عملکرد کنونی سران رژیم جمهوری اسلامی، امنیت و جان تک تک شهروندان ایرانی را در حال و آینده در معرض خطر جدی قرار داده است.

در این میانه، جای بسی خوشوقتی است که شهروندان ایرانی علیرغم خطر سرکوب رژیم، پا به میدان گذارده و هر یک به عنوان یک کنشگر زیست بوم، قد علم نموده اند.

برای ادامه حیات هر جامعه ای می بایست بین زیست بوم آن کشور و اثرات زندگی در آن زیست بوم، یک توازن منطقی ایجاد نمود، و می باید به یاد داشت که منابع طبیعی و زیست بوم هر کشوری، تا ابد دوام نمی آورد.  می بایست این نگرش کلان بر جامعه حاکم شود که ایران ملک مشاع همه ایرانیان، از جمله نسلهای آتی است، وتخریب زیست بوم، ضایع کردن حقوق نسلهای آینده است.

کمیسیون زیست بوم و فرهنگ شورای ملی ایران رویدادهای مرتبط با زیست بوم کشورمان را زیر نظر دارد، و مراتب را به سازمان های بین المللی گزارش می نماید.

شورای ملی ایران ضمن گرامیداشت روز جهانی زیست بوم، بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد در ایران تاکید می ورزد، چه آنکه در سایه یک حکومت دموکراتیک و سکولار، نمایندگان واقعی مردم ایران قدرت را به دست خواهند گرفت، و روند دهشتناک تخریب زیست بوم ایران را متوقف خواهند نمود.بیانیه شورای ملی ایران به مناسبت روز جهانی زیست بوم