کمیته موقت

کمیته موقت هماهنگی و تدارکات برای تشکیل شورای ملی ایران

شورای ملی ایران، تشکلی کاملا دمکراتیک!

سه ویژگی شورای ملی ایران:

یک- هر شهروند ایران می تواند در آن عضو شود،
دو- هر شهروند ایران، می تواند دارای سمت های گوناگون در شورای ملی ایران شود،
سه- تنها یک هدف را دنبال می کند، آن هم برگزاری انتخابات آزاد در ایران است

تاریخچه کمیته موقت:

سنگ بنای شورای ملی ایران، در اوج جنبش سبز ایران گذارده شد، زمانی که میلیونها ایرانی معترض برای اعتراض به تقلب در انتخابات فرمایشی رژیم به خیابان آمدند، و با تظاهرات  بیش از سه و نیم میلیون نفری خود در تهران، یکی از بزرگترین تجمع های تاریخ معاصر ایران را رقم زدند. متاسفانه به دلیل نبود یک رهبری مشخص، قابل اعتماد و متعقد به دمکراسی، این تظاهرات عظیم هیچ نتیجه ای در پی نداشت.

اینگونه بود که اندیشه تشکیل یک شورای ملی، متشکل از گروه های سیاسی معتقد به سکولاریسم و دمکراسی، شکل گرفت.

شاهزاده رضا پهلوی، به عنوان یکی از قدیمی ترین فعالان سیاسی مخالف رژیم، و به عنوان کسی که رابطه ای گرم وتنگاتنگ با بسیاری از گروه های سیاسی ایرانی دارد، پیش قدم شد، و با دعوت او، یک کمیته موقتتشکیل شد تا کار ایجاد چنین شورایی آغاز شود. اعضای کمیته، این تشکل را کمیته موقت هماهنگی برای تشکیل شورای  ملی نام نهادند

دیری نپایید که بیش از چهل سازمان سیاسی و مدنی، و بیش از ده ها کنشگر سیاسی، به این کمیته پیوستند.

پیشنویس اولین منشور شورای ملی ایران، در اوایل سال ۲۰۱۱ ، توسط یکی از زندانیان سیاسی، از داخل زندان اوین نوشته شد، و سپس اعضای کمیته موقت، کار رایزنی با دیگر گروه های سیاسی را بر اساس آن منشور، آغاز کردند. هدف این بود که بیشترین تعداد از گروه های سیاسی، منشور نهایی را بپذیرند، و در طی مدت دو سال ،وصدها ساعت کار  بیش از چهل و سه بار این منشور بازنویسی گشت. بالاخره در اوایل سال ۲۰۱۳؛ منشور نهایی شد و کمیته موقت با انتشار فراخوانی از تمامی گروه های سیاسی ونیز سایر آحاد ملت دعوت کرد که برای تشکیل شورای ملی ایران به یکدیگربپیوندد . بیش از سی هزار نفر منشورشورای ملی ایران را امضا کردند، و بیش از چهل و چهار سازمان سیاسی نیز از تشکیل شورای ملی حمایت کردند

تامین مالی:

کمیته موقت، برای اینکه بتواند مجمع عمومی را برگزار کند، از شهروندان ایرانی درخواست کرد تا با کمکهای مالی خود، در این امر مهم همیاری داشته باشند. برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران، ده ها شبکه تلویزیونی، رادیویی و رسانه های متعدد، با حمایت از شورای ملی ایران، از شهروندان ایرانی خواستند تا به این شورا کمک کنند، و به پخش مستقیم مراسم همیاری مالی، اقدام کردند.

ظرف مدت کوتاهی، بیش از چهارصدهزار دلار برای تشکیل شورای ملی ایران جمع آوری شد و برای اطمینان از سلامت کار، یکی از نیکوکاران سرشناس ایرانی، مدیریت مالی را بر عهده گرفت، یکی از حساب داران قسم خورده آمریکا نیز بر جمع آوری کمک مالی و نحوه هزینه کردنش، نظارت کرد.

پس از آن بود که کمیته موقت نیز با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که با تشکیل مجمع عمومی شورای ملی ایران، کارش به پایان رسیده و دیگر فعالیتی ندارد، و در حقیقت، به شیوه ای کاملا دمکراتیک، خود را منحل کرد.

کمک مالی

سرخط منشور شورای ملی ایران

 اجرای بی قید و شرط تمامی بندهای اعلامیه جهانی حقوق بشر و مصوبه ها و…..

 انتخابات آزاد، بر اساس بیانیه نشست بین المجالس

 آزادی بیان و آزادی اندیشه،

 جدایی دین از حکومت (سکولاریسم)

 برابری زن و مرد،

 مخالفت با هر گونه حمله نظامی به ایران،

 مخالفت با داشتن هرگونه برنامه اتمی نظامی

[rev_slider manshour]