اخرین مطالب گفتگو

برنامه شورای ملی ایران- سی و هفت سال پس از استقرار جمهوری اسلامی

کارشناس برنامه
نازیلا گلستان از دفتر سیاسی شورای ملی ایران
هنوز چندروزی از پایان تحریم‌های ایران نگذشته که رقابت‌ها برای بستن قرارداد با ایران آغاز شده و هربخشی خواستار تامین سهم خود از بازار ایران است. این امر تعجب برانگیز نیست. ایران پس از ده‌ها سال انزوا نیازمندی‌های بسیاری دارد و پول فراوانی که می‌تواند این احتیاجات را برطرف کند.
ایران دارای ذخایر عظیم نفت است. به همین دلیل نمایندگان شرکت‌ها، وزرا و سران کشورهای مختلف جهان به ایران می‌روند و همانند زائران برای تعمیق روابط با این کشور تضرع می‌کنند.
در مقابل این اقدامات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز به کشورهای مختلف جهان سفر کرده و با استقبال روبرو می‌شود. کشوری که چندی پیش با انتقاد شدید جهانی روبرو بود اکنون شریک تجاری جذاب بسیاری از کشورها شده است
این گونه تعامل با ایران نشان‌دهنده این واقعیت است که ارتباطی واقعی با این کشور برقرار نشده و ایران تنها بازار خوبی برای کالاهاست و این کشور تنها درهای اقتصادی و بازرگانی‌اش را به روی کشورهای دیگر باز کرده است.اما
با توجه به تصویری که دولت آقای روحانی از روابط دیپلماتیک و اقتصادی با جهان غرب ميخواهد نشان دهد و پس از ٣٨ سال از گذشت انقلاب در ايران – همچنان با خفقان سياسى و اقتصادى – اعتياد و فحشا و بسيارى از مسائل حل نشده روبرو هستيم اما آیا تاثیرات قراردادهای اخیرروحانی در زندگی روزه مره مردم ایران اثر دارد و سطح زندگى مردم ارتقا خواهد داشت ؟آيا اين بار راى مردم در انتخابات شمرده خواهد شد ؟ نقض حقوق بشر در كشورمان به كجا خواهد كشيد ؟

برنامه شورای ملی ایران- سی و هفت سال پس از استقرار جمهوری اسلامی from Ofogh Iran on Vimeo.