اخرین مطالب بیانیه ها نامه ها

نامه شورای ملی ایران به سازمان یونسکو، درباره میراث فرهنگی و زیست بوم ایران

Download-PDF

به دبیرکل سازمان یونسکو

درباره: حفاظت از میراث فرهنگی و زیست بوم در ایران

عالیجناب

با کمال قدردانی و سپاس از سازمان شما برای کمک به حفاظت از میراث فرهنگی ایران و زیست بوم که به عنوان بخشی از طرح جهانی یونسکو انجام می دهید ، ما به هم میهنانم برای بیان نگرانی های مشترکمان در مورد سیاست های غیر قانونی و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران که حفاظت از مکان های تاریخی و محیط زیستمان را تهدید کرده اند ملحق می شویم . در حال حاضر یک فرصت برای یونسکو وجود دارد که به حمایت از طرح های مردمی به رهبری فعالان فرهنگی و زیست محیطی ایران بپیوندد.

در کنفرانس عمومی یونسکو در 16 نوامبر 1972 ، نمایندگانی از سراسر جهان ، کنوانسیون میراث جهانی را به تصویب رساندند که اذعان می داشت ، که تهدید رو به افزایش تخریب میراث فرهنگی و منابع طبیعی نه تنها به دلیل عوامل طبیعی ناشی از زوال چیزها بلکه عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز در آن دخیل می باشد. کنوانسیون نقش رهبری یونسکو و مسئولیت در حفاظت و حمایت از مکان های تاریخی و فرهنگی که در نظر گرفته و / یا تعیین شده به عنوان “میراث جهانی یونسکو ‘را به رسمیت می شناسد. آنها توافق کرده اند که میراث جهانی یونسکو متعلق به همه مردم از گوشه و کنار جهان بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، و اعتقادات مذهبی آنهاست .

با استفاده از این اذعان نمی توان گزارش های رسانه ها درمورد افزایش تعداد اعتراضات توده مردم در برابر تخریب گنجینه های ملی و سایت های میراث جهانی که توسط یونسکو در ایران تعیین شده اند را نادیده گرفت.

معترضان دولت جمهوری اسلامی را با اجرای سیاست های کوته اندیشانه شان که در حال کمک به تخریب تدریجی سایت های میراث جهانی که همانا یادآور گذشته غنی تاریخی این کشور است را مسئول این امر می دانند. این مکان های تاریخی و فرهنگی چندین هزار ساله، منعکس کننده جنبه های مختلف تمدن جهان و توسعه فرهنگی هستند . این عمل شبیه به نابودی دو مجسمه قرن ششم ایستاده “بودا” حک شده روی صخره در دره بامیان در منطقه هزاره جات افغانستان توسط طالبان است.

ایرانیان در تلاش برای حفظ مکان های تاریخی و فرهنگی خود هستند تا آنها را برای نسل های آینده حفظ نمایند ، با این امید که آنها یک روزبازدید کنندگان و علاقه مندان واقعی تاریخ، فرهنگ و هنر از سراسر جهان را جذب نمایند و همراه با آن دموکراسی، رفاه و امنیت را به میهن خود بازگردانند.

ایرانیان همچنین به موارد متعددی از مشکلات و چالشهای محیطی که کشورشان از نظر اکوسیستم با آن دست به گریبان است ،اهمیت می دهند. ایران در حال حاضر با بحران آب مواجه است ، که به دلیل سالها غفلت و سوء مدیریت توسط مقامات ایرانی منجر به خشکسالی و تغییرات آب و هوایی شده است . به دلیل ساخت سدهای متعدد برروی رودخانه ها و شیوه های بد آبیاری، دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب ها خشک شدند و کل اکوسیستم کشور در حال نابودی است .همچنین بعلت عدم وجود سیاست های زیست محیطی و دستورالعمل های لازم ، موجب تهدید زیستگاهها و پناهگاههای حیوانات در خطر انقراض نیز شده است. تخریب محیط زیست پیامدهای جهانی خواهد داشت ، مگر اینکه رهبران جهان تحت رهبری یونسکو ، رژیم دین سالار در ایران ، را نسبت به تعهدات خود و عواقب جدی انفعال آن گوشزد نمایند.

ما خواستار حمایت یونسکو از تلاش هایمان برای حفاظت از میراث جهانی یونسکو، و تلاش همزمان برای غلبه بر بحران های زیست محیطی موجود هستیم . این امر برای اعمال فشار بر مقامات ایرانی برای توقف سیاست ها و پروژه هایی که منجر به تخریب آثار تاریخی و باستانی شده است ، بسیار حائز اهمیت می باشد. ما ملتمسانه از شما می خواهیم که از مردم ایران برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی شان که مهد تمدن جهان است ، حمایت فرمائید.

با احترام،

دبیرخانه شورای ملی ایران

Letter no 540-LR-2089 from IRANNC to UNESCO 29-04-2015_Page_1 Letter no 540-LR-2089 from IRANNC to UNESCO 29-04-2015_Page_2